Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Itunes look a like

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-28, 22:55 #1
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Om man vill lägga upp sin skiva i digital form så att folk kan ladda ned den mot en kostnad, precis som Itunes, vilka sidor finns det där ute förutom Itunes?
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-28, 23:04 #2
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2007
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Reg.datum: Jun 2007
beatport är stora.

Edit: Rätta mig om jag har fel nu, men på Itunes äger man inte låten utan "hyr" den till en specifik dator. Kan man föra låtarna fram och tillbaka mellan olika datorer osv? Detta går iaf på beatport.com då köper man låten och kan göra vad man vill med den i den bemärkelsen att man kan flytta den hur man vill osv.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-28, 23:05 #3
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Många. iTunes är inriktade på populärmusik (även om dom säljer mycket annat). Sen finns det några stora till (vilka jag inte kan namnen på) och sen många nichade. Berätta mer om vad det är för sorts musik så kanske någon kan komma på bra förslag.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-29, 06:27 #4
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Flitig postare

Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Apr 28 2008, 23:04
Rätta mig om jag har fel nu, men på Itunes äger man inte låten utan "hyr" den till en specifik dator. Kan man föra låtarna fram och tillbaka mellan olika datorer osv?
Det går utmärkt att flytta musik du köpt från iTunes Store mellan olika datorer, Apple till och med rekommenderar att man gör säkerhetskopior eftersom de helst inte vill ge dig ny musik om din dator pajjar (även om det går att övertala dem). Köpta låtar kan till och med synkas tillbaka från din iPod/iPhone till datorn.

iTunes Store säljer två typer av musik - en med DRM-skydd och en utan, vilket kallas för iTunes+.

Musik med DRM-skydd kan spelas upp på fem valfria Mac- eller PC-datorer samtidigt (det är enkelt att ange vilka datorer) och obegränsat antal iPods/iPhones. Det är dessutom helt fritt att bränna ner musiken till ljud-CD och därmed försvinner DRM-skyddet och musiken kan rippas igen till telefoner, annan mp3-spelare etc.

Musik utan DRM-skydd, iTunes+, är helt öppen och man kan göra mer eller mindre vad man. iTunes+ levereras också i högre kvalitet (256 kbit/s AAC) och de flesta nya nallar, Playstation 3 etc spelar upp AAC utan problem.

Och oavsett om vi gillar det eller ej så sköter sig Apple så bra att iTunes Store idag är världens största återförsäljare av musik och enligt Wired kommer sälja var fjärde låt över hela världen år 2012.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-29, 17:45 #5
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
Limewire verkar bra, utan DRM och sånt
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-30, 10:41 #6
Jonathan P Jonathan P är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Jonathan P Jonathan P är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
www.traxsource.com

www.stompy.com
Jonathan P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-30, 11:01 #7
Flitig postare

Flitig postare

Dum fråga, utan att lägga mig i eller ha åsikt om DRM eller inte, men varför inte köra via iTunes? Jag har hört att de har ganska bra avtal med independentföretag och att man även som liten ofta blir behandlad på samma (bra eller usla) sätt som de stora skivbolagen?

Om jag hört rätt tar iTunes alltid 30% av pengarna och artisten får behålla 70%, vilket troligtvis är förbannat mycket mer än vad man får via traditionella skivbolag?

Labeltune, TuneCore, CDBaby och flera andra verkar vilja hjälpa till för några dollar i engångskostnad per album du vill sälja och då fixar de allt, alla koder och annat som behövs.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017