FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena WN:are,
Har ni kikat på Google App Engine presentationerna ännu? Lite frågor jag kom att tänka på angående detta. 1. Dags att lära sig Python eller vänta på support för ditt programmeringspråk? 2. Kommer webbhotellen bli billigare alternativt gå i konkurs i framtiden om detta går i hamn? 3. Rättigheter, vem äger din kod igentligen vid användning av tjänsten? 4. Intäkter, har du rätt till allt? 5. Kommer irriterande textannonser visas på dina applikationer? Ja, mycket frågot som rullar in man kan reflektera över. MVH Aerpe |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ärligt talat tycker jag inte att App Engine har särskilt mycket att erbjuda som inte redan finns i större skala. Även om de säger att de ska utöka plattformen till fler språk, varför begränsa sig till BigTable etc. när man kan använda AWS och köra vad man vill (och dessutom använda en mognare plattform). Det finns en stor fördel med App Engine och det är integrationen med Googlekonton; användare behöver alltså inte skapa ett nytt konto på din tjänst utan kan använda sitt Googlekonto (GMail, etc.). Men det beror helt på projektet om det är värt att stå ut med App Engines restriktioner för det.
App Engine har en annan fördel över AWS och det är att din kod körs på Googles DC över hela världen - AWS EC2 finns ju bara på andra sidan atlanten, även om ett europeiskt DC är på g. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har kört Google App Engine (GAE) litegrann. Python som språk känns okej, och det bör inte vara något större problem att använda det istället för t.ex. Java eller PHP, även om man inte kan Python innan. Även om GAE skulle kunna programmeras i Java så kommer det säkerligen inte vara möjligt att köra "alla" paket/komponenter som finns. De kommer att behöva anpassas, inte minst pga databaskopplingen som säkert förblir låst till Googles (BigTable). Jag har satt upp: http://klottra2.appspot.com/ Integration med Google Accounts är trevligt, men det känns inte som livsnödvändigt för det jag vill göra. Trafiken, 10GB per dag, och ett schysst mail-api lockar mig mer. Tyvärr är mail-api:et svårtestat från den GAE-SDK som finns att ladda ner då (jag tror) det kräver en öppen port 25 hos din ISP.
Även om du inte har ett GAE-konto kan du nog ladda ner GAE-SDK:n och köra dina program lokalt i väntan på ett kontro (om du inte har/får ett redan). Jag kör också Amazon EC2. Där har du komplett frihet, men får betala efter hur mycket du använder. För små webbtjänster så är det inte lönsamt att köra EC2 - kör hellre en vanlig VPS. Mina svar (inte nödvändigtvis sanna) på dina frågor är: 1) Ja. 2) Ja, men det kommer de bli i vilket fall. 3) Du. 4) Ja. 5) Nej, det kommer inte att hända. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Det jag tycker är intressant med GAE mot AWS är möjligheten att integrera med ett Google login. Någon som kan bekräfta om detta funkar?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja, det funkar fint.
Efter auth är dock det enda man får användarens inloggningsnamn (epostadress). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||