FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hade tänkt att lägga upp ett forum, och köpa webbhotell till det nu också, men jag undrar hur stort databas utrymme phpBB tar. Hur mycket man kan räkna med / användare, inte bara att de reggar sig, utan också att skriver medelande och så. Man kan ju inte veta hur mycket varje medlem skriver, men vad skulle ni gissa på, är inte så himla nogrannt, men jag har inte en aning så det är om jag ska köpa 10 meg, 100 meg, 1 gig, 10 gig eller 100 gig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min phpBB databas har 244 registrerade användare och 2723 inlägg.
Dessa användare tar runt 70 kilobyte och inläggen tar ungefär 2000kb. Vilket blir 3.5 kb/användare och typ 0,7 kb per inlägg. Fast storleken på inlägget i kb är ju "ganska" relaterat till längden på det i text... Fast du kanske kan ha det som riktlinjer iallafall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag driver inte så särskilt aktiv (internt) forum av modell phpBB med 366 användare, på 2 år har dessa lyckats skapa strax över 21000 inlägg, detta har genererat en databas i 13 meg. Så allt beror ju på hur länge du planerat ha forumet och hur många användare du tror att du har, men 10 meg är för lite för vilket phpBB-forum som helst.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
~50 000 inlägg, 70 MB.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Okaj, isf räknar jag med att en medlem tar 3.5 kb och att 50.000 inlägg tar 70 mb (1.4kb) inlägg.
Jag kollade på statistiken på phpBB's forum som är ganska stort, altså phpbb.com's. De har 132153 medlemmar i skrivande stund (~ 460 mb) De har 1105276 artiklar i skrivande stund (~1550 mb) Jag tror knappast att mitt forum kommer bli såhär stort, men kan ha det som en maxgränns iaf. Isf behövs bara 2 GB utrymme, så det är ju ganska lungt. Nästa fråga då, hur mycket trafik kräver detta för er, kan vara bra att veta på ett ungefär det med. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|