Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Säkerhetsexperter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-12, 00:56 #1
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Efter att under några veckor/månader läst nästan varannan/varje vecka att säkerhetsexperter från Norman, Symantec osv. kommenterar diverse säkerhetshål och virus så börjar man lite smått undra,

hur många säkerhetsexperter finns det egentligen?

En expert för mig, är någon som har en bevisad expertis inom ett visst område. Att någon kallar mig "dataexpert" brukar jag oftast ta med en nypa salt och förklara för personen att jag inte alls är någon expert och att det finns många som är mycket bättre än mig på detta.

Att en tidning utnämner/kallar folk till att vara experter tycker jag mest visar att på okunnighet hos redaktören.
Det som mest fick mig att skriva detta inlägget är att det förekommit flertal personer ifrån ett känt säkerhetsföretag som blivit kallade experter.

Bara för att man besitter en viss kunskap, betyder inte att man innehar en expertis inom området.

Ungefär som att kalla en professor för doktor och en doktor för professor.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-12, 01:27 #2
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag känner precis som du, och brukar också försöka undvika att bli kallad expert, även om man håller de mått som media skulle krävas.

Jag har också reagerat på att media överexploaterar sådana termer. Jag tror att det är precis så enkelt att om journalisten/redaktören rådfrågar någon inom en bransch (vilket de gör i nästan alla artiklar känns det som) så fungerar denna person som expert.

Så definitionen på expert blir ungefär samma som "insatt i branschen".
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-12, 01:45 #3
gsocs avatar
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
gsocs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Läs http://www.idg.se/2.1085/1.153493 så blir man mer yr av det hela, dom verkar dock ha bytt ut deras egna "säkerhetsexpert" tomas gilså...
gsoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-12, 08:33 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Att ens använda ett ord som säkerhetsexpert är dumt då det är så brett att det inte går att vara expert inom hela området. Säkerhet är ju så ofantligt mycket. Däremot att vara expert på intrångsskydd eller en produkt är ju inte speciellt unikt eller konstigt då det är realistiskt att faktiskt kunna hela produkten och alla dess delar, finesser osv.

Kan man sätta en klar och allmänt accepterad definition på ordet expert? Nja, det är nog ganska omöjligt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-12, 13:22 #5
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
http://www.google.com/search?q=define%3A+expert
http://en.wikipedia.org/wiki/Expert

Går väl alldeles utmärkt? Sedan är ju frågan expert för aftonbladets läsare eller expert för WNs läsare? Viss skillnad på publik.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-12, 15:56 #6
Westmans avatar

Westmans avatar

Det tycker du MrHandley? Det tycker inte jag, http://www.google.com/search?q=define%3A+expert är väl ett bevis på att det inte alls är enkelt att sätta en klar och allmänt accepterad definition på ordet expert.

Dessutom motsäger du dig själv med "Sedan är ju frågan expert för aftonbladets läsare eller expert för WNs läsare? Viss skillnad på publik" eller så är jag inte tillräckligt tydlig i min formulering. Nåja, du inser ju själv iallafall att en expert inte alltid är en expert bara för att någon säger det.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017