FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag var precis i kontakt med ett visst stort svenskt webbhotell då jag behövde en backup-kopia äldre än en vecka på en fil som jag råkat pajja... Då fick jag som svar att de bara har kvar backup-kopior i tre dagar, sedan tas de bort.
Jag tycker det verkar helt sjukt. Är det vanligt att endast spara backupen i en så kort period? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det var det värsta jag har hört, gäller det alla deras backups eller sådana som de kan ta fram åt sina kunder?
Binero sparar sina backups för evigt (dock ersätts väl gamla bakcups med nya osv) och Loopia har ju ett helschysst system där de sparar X antal backups som man som användare när som helst kan kopiera över då de sparas i användares hemkatalog. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
På vissa webbohtell kan man ta backup själv, när man vill, och spara hur länge som helst.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Jag tror det just är Binero. (Domänen i signaturen har DNSen hos Binero) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
3 dagar räcker gott och väl för en ev. katastrofåterställning, vilket gör att du inte behöver vara rädd för att förlora data om servern skulle crasha. Men hjälper ju inte för precis det som du råkade ut för, skit bakom tangentbordet. Så frågan är, ingår det i ditt webbabonnemang? "Försäkring mot användarmissar" ![]() Men jag håller med om att 3 dagar känns lite, det borde inte krävas så mycket att spara dem lite längre, och hade gett så bra goodwill man hade lyckats få fram dina filer... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
en fråga.. är det ett stort men billigt webbhotell?
om man känner att man har krav på vilken form av backup som finns så får man se till att kolla sånt innan man beställer. allt kostar pengar.. en dag sparad backup är ju en liten peng man kan dra av priset.. men man kanske inte ska skära för mycket.. men vilken mängd backup som finns är olika.. en del har varje dag sparat långt back. vissa en gång i veckan för katastrof backup osv osv.. är så brett och olika att man får höra sig för innan man köper så man vet om just DET hotellets backuprutiner är okej för din smak. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Eller rättare sagt: vilket webbhotell rör det sig om?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
en vild gissning.. aleborg?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är skillnad på backup för kunds räkning (raderade filer etc) och backup för egen del (hårdvaruhaveri etc). En enkel diskbackup på annan ort är inga problem att återskapa från (sådant som kund bör kunna göra själv). Däremot kan det ta en stund att återskapa från en bandbackup och då tycker jag man kan ta betalt för den typen av återställning, det krävs ju ändå en del hantering av personal.
Att någon bara har backup i tre dagar tycker jag verkar ytterst märkligt, det tar ingen stor plats att köra 2 eller 14 dagars historik. Så mycket ändras innehållet inte procentuellt sett, brukar röra sig om 3-8% ändrade filer per dag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
antingen en kopia på allt eller att man uppdaterar endast det ändrade materialet. och vad gör du om du gjort en blunder du märker någon dag efter? eller om kontakten med hotellet görs samtidigt som denne backup görs?. ja då skrivs det ju över och man har sin miss på backupen också.. det tar en hel del utrymme beroende på hur man kör sin backup. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|