Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Falska beställningar och IP-adresser

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-08, 14:33 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag har infört lite nya åtgärder för att komma åt så kallade falskbeställningar i företagets e-butik. Bland annat så rödmarkeras en återkommande IP-adress i min administrationspanel. Är beställningarna gjorda med olika personer som mottagare så är det i nio fall av tio en falskbeställning.

Nu undrar jag hur vanligt det är att två personer får samma IP-adress? Görs beställningarna från ett bibliotek eller universitet så blir det naturligtvis falskt larm i mitt admin. Men hur vanligt är det att alla de som har dynamisk IP blir tilldelad en IP som någon annan hade en vecka tidigare? Finns det någon tid som en IP-adress ligger i karantän innan någon annan blir tilldelad den?

Anledningen till att jag frågar är att jag nu har fått in två beställningar i olika namn, men med samma IP-adress. Det är en veckas mellanrum mellan beställningarna och den förta har ännu inte blivit utlöst av mottagaren. Vad snorungarna till tonårskillar gör är att de beställer pinsamma saker (typ en dildo) i sina tjejkompisars namn. Därav alla falskbeställningar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017