Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ÅÄÖ dåligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-06, 12:42 #1
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Läser runt lite här på forumet och ser att den almänna uppfattningen om "åäö" domäner (Är det de ni kallar för IDN?) är ganska så kass.

Min enkla fråga lyder: Varför ogillar ni dessa?
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 13:36 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by scrdj@Apr 6 2008, 12:42
Läser runt lite här på forumet och ser att den almänna uppfattningen om "åäö" domäner (Är det de ni kallar för IDN?) är ganska så kass.

Nja det finns nog flera förklaringar till det:

Sk IDN-domäner som använder andra tecken än tecknen; A-Z, "-", "_", 1-0 har dels blivit möjliga succesivt beroende på vilken toppdomän det gäller.

Det innebär att det mottagits med en del skepsis typ "vad är det här för nytt konstigt?"
Sen heter (eller snarare stavas) dessa domäner något helt annat egentligen. Om vi tar en domän som [påstan.nu] heter egentligen [xn--pstan-mra.nu].
Detta har varit ett tidigare motstånd till denna typ av domäner, då de krävt ett sk plugin-program för att det skulle fungera. Men sedan version 7 av MSIE så stödjs IDN-domäner (dvs browsern översätter automatiskt namnet utan att du märker av det). I nuläget stöds IDN av samtliga större browsers.

Det som också varit ett motstånd är att använda IDN som huvuddomän, av orsaker som att du stänger ute besökare som inte kan skriva in Å, Ä och Ö (mfl tecken).
Därför är det vanligast att man använder en forward på en IDN-domän till en "vanlig" - på så sätt är "alla" besökare välkomna.

Ytterligare ett problem är att även om browsers nu översätter IDN automatiskt, så kan du än så länge inte använda dessa domäner för e-mail, annat än [[email protected]] - vilket då inte ser naturligt ut - men det mest sannolika är att detta är ett övergående problem och att din e-mailklient kommer att översätta även dessa adresser framöver
(typ: Du skickar namn@påstan.nu -> programmet översätter adressen till [email protected] utan att du märker det -> mottagarens klient tar emot och översätter den till namn@påstan.nu - allstå utan att användarna själva märker av det)

Men din fråga är helt befogad eftersom De större sökmotorerna indexerar IDN-domäner precis som alla andra.

Jag tror att det ger en liten bild av varför det idag finns en del motstånd mot IDN.
Men värt att säga är att IDN som vi svenskar använder bara är en liten liten bråkdel av IDN-tecken som redan är tillåtna, men framförallt de teckenuppsättningar som är på väg att godkännas. Succesivt ser jag det som troligt att du kommer att kunna skriva vilket tecken på vilket språk som helst i din browser och i viss utsträckning e-mailklient. Men där är vi inte ännu.

Mest av allt så är det frågan om ett beteende tror jag personligen - så tycker jag att det är både intressant och roligt att en tidning som DN vågar satsa på en IDN-domän (och dessutom en .nu-adresss).
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 14:44 #3
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Apr 6 2008, 12:36
Ytterligare ett problem är att även om browsers nu översätter IDN automatiskt, så kan du än så länge inte använda dessa domäner för e-mail, annat än [[email protected]] - vilket då inte ser naturligt ut - men det mest sannolika är att detta är ett övergående problem och att din e-mailklient kommer att översätta även dessa adresser framöver
När det gäller e-postklienter så behöver dessa inte enbart få stöd för IDN för domänen, utan även för adressen (dvs, det som står före @). Det är ett lite mer komplext problem (läs: det kommer ta tid) och orsaken till att inga (eller möjligtvis ett fåtal) e-postklienter har stöd för IDN. Om jag inte minns helt fel så är standarden för IDN till e-post inte spikad än heller.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 16:37 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by scrdj@Apr 6 2008, 12:42
Läser runt lite här på forumet och ser att den almänna uppfattningen om åäö domäner (Är det de ni kallar för IDN?) är ganska så kass.
Som sagts tidigare så finns det ju fler tecken än åäö i andra språk. Den allmänna uppfattningen är nog heller inte att de är ganska kass, däremot så är nog den allmänna uppfattningen (liksom min egen) att de är relativt värdelösa utan motsvarande icke IDN-domän.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017