Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Superstabil server?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-20, 14:42 #1
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare

Hej,
Hur gör man för att fixa en superstabil server som aldrig går ner. Det jag tänker mig är en site som har perl, mysql, apache. Operativsystem spelar ingen roll.

Jag tänker mig någon lösning med flera servar på olika platser i världen. Alla servar jobbar som en site och går en ner tar de andra servarna över?

Finns det någon bra artikel på detta område som någon kan tipsa om?

/Hannes
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-20, 14:59 #2
Flitig postare

Flitig postare

Det jag är ute efter en mjukvarulösning som sköter spegling och fördelning mellan olika serverhallar. Så att man kan ha ett par dedicerade servar hos olika leverantörer. Någon som kör denna lösning?
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-22, 16:59 #3
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by myapp@Jul 20 2004, 14:59
Det jag är ute efter en mjukvarulösning som sköter spegling och fördelning mellan olika serverhallar. Så att man kan ha ett par dedicerade servar hos olika leverantörer. Någon som kör denna lösning?
Det där går att lösa på olika sätt beroende på hur mycket du vill betala och hur mycket "superstabilitet" du behöver.

Om jag vore dig skulle jag spegla två burkar på en site och en eller två burkar på en annan site. Det går att skriva hur mycket som helst om det. Heartbeat är mjukvara man kan använda exempelvis.

Hör av dig via PM om du vill ha mer hjälp.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-23, 00:22 #4
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare
festizs avatar

Jag är lite nyfiken på detta ämne också, inte i behov, men nyfiken rent kunskapsmässigt, så ni får gärna sköta konversationen på forumet så fler kan ta del av det, Gärna ur ett linux-perspektiv
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-23, 10:16 #5
zorans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by festiz@Jul 23 2004, 00:22
Jag är lite nyfiken på detta ämne också, inte i behov, men nyfiken rent kunskapsmässigt, så ni får gärna sköta konversationen på forumet så fler kan ta del av det, Gärna ur ett linux-perspektiv
Well, det där finns inget enhetligt svar på egentligen. Det är som ett pussel som kan bli hur stort som helst beroende på storleken på ens plånbok.

O ändå kan du lägga ner hur mycket kosing på dina RAID-ar och HA-burkar och så snubblar sommarjobbaren över fibern och drar av den.

Iallafall, jag skulle börja med att få burken redundant. Dubbla nätagg, dubbla nätkort, RAID osv.

Efter det skulle jag hänga på en likadan burk bredvid med Heartbeat som gör en IP address takeover (exempelvis mha ARP-spoofing). Hur exakt man gör beror på nätets uppbyggnad, serverhallen och så vidare.

Dubbla linor till nätet är att önska. Dubbel strömförsörjning på allt. Iallafall, tänker man på att eliminera "one single point of failure" så kommer man ganska långt.

/Zoran
Oläst 2004-07-23, 10:55 #6
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Om jag förstått det rätt så är heartbeat bra hjälp om man vill ha flera maskiner med failover i samma interna nät.
Men kan det verkligen ta över ip-adresser som tillhör en helt annan provider.

Det myapp är ute efter (tror jag) är att ha 10 maskiner, på tio olika platser runtom i världen, med olika internetleverantörer och dessutom ha replikering mellan de så de hela tiden är uppdaterade.

Vi hade ett projekt igång för ett tag sedan där vi hade ett antal maskiner på olika platser. Alla innehöll samma info, och när något ändrades på 1 maskin så replikerades det över till alla andra maskiner.
Till det hade vi ett dns-system som svarade med olika noders ip beroende på var i världen surfaren befann sig.
Om surfaren var från sverige kom han till den svenska noden, i danmark slussades man till den danska osv.

Det är inte speciellt svårt att sätta upp egentligen.
Det finns ju filsystem med replikerings-möjligheter, och mysql, mssql osv har ju replikering inbyggt i sig.

Vi körde den här lösningen ett tag, men gav upp eftersom det kostade massor och vi tyckte inte det var värt det.
Jag menar, om man har en burk som är redundant, med redundant lina och UPS, brandskydd och allt annat som hör till så kommer man väldigt långt. Om sen surfaren är 10 hops från maskinen eller 20, ja det kan väl kvitta? :-)

Vårt projekt förbättrade egentligen bara 2 saker. Det ena var att surfaren alltid kom till en maskin nära sig själv i nätet, och det andra att vi hade 100% upptid...
99,9% är fullt godkänt så varför lägga ut massor med stålar för ytterligare 0,1% ?
Och hops.. tja det beror ju på vad man har för sorts site, de flesta märker nog inte jättemycket av om det är 10 eller 20.

//Mattias
mbomelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-23, 11:10 #7
festizs avatar
Flitig postare

Flitig postare
festizs avatar

Citat:
Originally posted by mbomelin@Jul 23 2004, 10:55
Och hops.. tja det beror ju på vad man har för sorts site, de flesta märker nog inte jättemycket av om det är 10 eller 20.
<ironi> Om det inte är stor drivrutinsftp på .tw-domänen :P </ironi>
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-23, 15:30 #8
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Ett problem jag står inför nu är hur jag skall lösa spegling av Mysql när två servrar skall lastbalanseras.

Andreas
Andreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-23, 15:41 #9
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det här är en väldigt bra bok som jag varmt rekommenderar:

High Performance MySQL
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=books
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-23, 19:32 #10
zorans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by Andreas@Jul 23 2004, 15:30
Ett problem jag står inför nu är hur jag skall lösa spegling av Mysql när två servrar skall lastbalanseras.

Andreas
Vänta lite... behöver du "High Availability" eller Lastbalansering. Det är två olika saker. MySQL har stöd för "spegling". Som jag förstår så fungerar det för HA-lösning. Inte loadbalansing.

Du definierar en "master" och en "slave". När "master" är inte tillgänglig används "slave". När "master" kommer upp synkas allt till den och "master" fortsätter att användas.

/Zoran
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017