FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Detta rör sig om ASP.NET och handlar om ett och samma konto på Loopia.
Brief: Jag har där tre stycken mappar, en för varje sida plus adminsidan. sida1 sida2 sida3 adminsida Detta är fyra individuella applikationer (antar jag), och de tre sidorna lades till av Loopia själva, medans adminsidan skapas av mig på följande vis: I kontrollpanelen på loopia lade jag till en ny subdomän och det skapades då en egen mapp för denna. Det var så jag blev tillsagd av loopia att göra, när jag eftertrfrågade att få en mapp satt till egen applikation. Nu till problemet, detta är fyra sidor som jag vill ska dela på samma bildfiler. Det handlar om webkataloger med produkter som måste vara lika på alla. Via adminsidan lägger man till och tar bort produkter och detta måste du direkt avspeglas på de tre siterna. Fram tills nu har jag bara testat, och då haft en egen bildmapp för varje applikation. För att kontrollera om en bild finns har jag använt FileExtist. Men nu behöver jag alltså "förena" dessa fyra siters bilder och tänkte mig då att skapa en bildmapp i FTP-root, dvs på samma nivå alla mina applikationer ligger: sida1 sida2 sida3 adminsida bilder <--- Men hur ska jag då kunna använda FileExist från var och en av dessa applikationer, mot en fil som kommer ligga utanför själva applikationen? Tack för svar, om det finns andra bättre lösningar hör jag även dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ange filsystemets sökväg till bilden, typ if FileExist(../bilder/image.jpg) ?
/Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Förutsatt att de (Loopia) tillåter Parent Paths så borde det funger bra med "../".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nix det verkar inte så,
Citat:
Kod:
Response.Write(HttpContext.Current.Request.MapPath("../../pics")); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Kanske inte alls bästa sättet att lösa det på, men kan du inte ha en databastabell där du sparar sökväg/filnamn och ev. annan lämplig info för dina bilder. Istället för att använda FileExist kan du då kolla i databasen och den bild du söker finns, och då plocka ut sökväg/filnamn därifrån. (Förutsatt att du kan nå denna databas från samtliga applikationer, men det borde väl inte vara något problem.)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, hinner dessvärre inte gör mycket omkodningar.
Vet någon ett webhotell som tillåter detta? Allmänt irriterad på Loopia nu där t.ex alla filer cachas på deras server, så änfringar syns ej förrän lång tid efteråt, man måste dessutom manuellt starta om asp.net-tjänsten för varje ny fil eller ändring, men inte ens detta brukar hjälpa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Pipan, är du säker på att det inte är hos dig det cachas? Jag vet ju inget om din kompetensnivå, men jag har aldrig sett att loopia skulle cacha material på det där sättet.
Angående det där med att använda "../" mellan subdomäner ska vad jag vet inte gå, eftersom den där katalogstrukturen är rätt virtuell så att säga. Du gör nog bäst i att använda absoluta sökvägar i det fallet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det vi rekommenderar är att man istället gör något liknande följande: Kod:
strFullPath = Server.MapPath("") While strFileName.IndexOf("..") > -1 strFileName = strFileName.SubString(3) strFullPath = strFullPath.SubString(0,strFullPath.LastIndexOf("\")) End While strFullPath = strFullPath & "\" & strFileName Den tar fram nuvarande sökväg från Server.MapPath och för varje ".." i strFileName tas en katalog bort från slutet av strFullPath. Det jag misstänker fungerar ännu bättre för dig är följande: Kod:
strFullPath = Server.MapPath("/") For intCount = 1 To 2 strFullPath = strFullPath.SubString(0,strFullPath.LastIndexOf("\")) Next strFullPath = strFullPath & "\" & strFileName Naturligtvis kan du även använda absoluta sökvägar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
http://www.webmasternetwork.se/index...T&f=13&t=25203 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nejdu Emil.
Din lösning verkar inte fungera. Hur jag än gör kommer jag inte högre än den subdomän-mapp jag kör den ifrån. Det verkar totalt omöjligt att lösa, vilket gör mig mkt förvånad. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|