FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har uppgraderat till ADSL Bredband 8000 (8 Mbit/s) som skulle vara igång den 15 juli.
Jag kommer bara upp i 2,8-3,0 Mbit/s och har naturligtvis mejlat supporten. (Dom kunde inte svara på telefon). Tyvärr så tar det ju tid innan dom svarar på mejlen... har inte fått svar än. Är det någon här på WN som har 8 mbit från Telia som kommer upp i utlovad hastighet? Nån som vet nåt om man skall göra några speciella inställningar? // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Japp, uppdaterade mkt adsl 512 till 8mbit för ett bra tag sen, man behövde bara ringa in och säga att man ville uppdatera. Tog cirka 2 min efter samtalet tills jag hade 8mbit, och funkade perfect.
Alla jag känner har 8mbit och det funkar hur bra som helst. Grejen kan vara att du bor långt ifrån en telestation ? Bor man tillräckligt nära ska man tom kunna få 10mbit, ju längre bort ju sämre connection. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Uppgraderingen tar resterande tid av dhcp-lånet om man inte hamnar i en annan kö först, d.v.s max 20 min.
Det som kan påverka ADSL är kvalité på koppartrådar, annan utrustning och modemet. En lösning är att koppla bort all teleutrustning och kolla sync på modemet, kör tptest t.ex. och kolla vad du får. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Du är utlovad hastighet upp till 8Mbit, inte garanterad 8Mbit, dvs du kan enligt kontraktet lika gärna få modemhastighet utan att det är "något fel".
Men rent tekniskt så är det oftast kvaliten på kabeln och avståndet som är den främsta boven. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
TCP: Sändning: 677.33 kbit/s Mottagning: 3.39 Mbit/s UDP: Sändning: 732.24 Mottagning: 3.79 Mbit/s Tillgänglig bandbredd: TCP/UDP i % Sändning: 92.5% Mottagning: 89.4% Citat:
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Kontrollerat så att ditt modem stöder 8mbit ?
Jag hade ett gammalt modem innan som jag va tvungen att hiva och skaffa nytt för att kunna nå 8mbit, rent bandbreddsmässigt ligger jag max på 7,5mbit (11meter till station) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Kan det vara min router tro... En 3com Wireless Getaway med ett par år på nacken... Men det skall ju fixa 11 mbit. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du sitter på trådlöst är det inte så konstigt att du inte kommer upp i mer än 3-4mbit, dock så kan faxen din störa om den är på samma linje, mitt bredband dog lite då och då förut när faxen var på samma linje. Behövde bara koppla ur faxen så kunde jag surfa 2 minuter senare. ADSL och Faxen går på nästan samma frekvenser, man ska kunna köpa nåt sorts filter men jag vet inte vad för sort det kan vara.
Eftersom du säger att du sitter med en wireless, är du kopplad fysiskt till ditt lokala nät eller endast via luften? Jag har 54mbit här hemma.. sällan är det dock att jag kommer över 40 lokalt till och från min laptop. (resterande nätverk är trådburet 100mbit) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
// Mats |