FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi använder sökordet "kompass" i vår adwordskampanj, men trots att siten är nedlusad med detta ord, finns också med i meta keywords och i url'en tycker Google att det stämmer dåligt med vår site's innehåll. Vad kan det bero på?
Siten är visserligen ganska ny. Kan det bli bättre framöver? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan säkert bero på att google inte crawlat med adwords boten eller liknande.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Landningssidans kvalitet verkar det inte vara något fel på.
Men det ser ut som om du använder {KeyWord ![]() Hur menar du att Google tycker det stämmer dåligt överens med din webbplats? Om du baserar det på att du inte kommer förbi annonsen över din så beror det troligtvis på att den har en betydligt högre Qualityscore. Då kommer din annons prestera bättre när den väl fått lite trafik. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du länkar annonsen direkt till undersidan där du säljer kompasser så är det svårt att svara på varför Adwords inte gillar din annons. Du kan alltid maila Adwords och fråga.
Min erfarenhet av Adwords är att vad som i slutändan betyder något för din ranking är ditt bud samt din klickfrekvens. Jag kan även gissa på att du inte säljer den typen av kompasser som besökaren är ute efter. En vanlig kompass loss på en tusenlapp eller mindre, medan dina kostar många gånger mer. Det kan vara så att folk klickar bakåt i webbläsaren direkt efter det att de klickat på din annons och att det visar Adwords att din annons har dålig relevans. Om Google gör den typen av mätning vet jag dock inte, så det är bara spekulation. Edit: En snabb titt på min egen kampanj visar att annonser med hög CTR har fått bra kvalitetsresultat enligt sökordsanalysen. Vad ligger din CTR på? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
En hög Qualityscore når man främst genom en hög CTR, relevant annonstext och relevant landningssida. Sedan spelar troligtvis direkt vändande besökare, spenderad tid på webbplatsen och liknande roll.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad betyder ny? -Det tar ett tag innan Google (AdsenseSpider) har bestämt sig för din sidas innehåll.
Ibland kan det gå fort, men jag har fått vänta ett par veckor på vissa sidor innan annonserna blir helt relevanta med innehållet. Sedan kan det gå åt andra hållet också... Jag har ett forum där någon skrev hungrig i ett inlägg, och vips så var hela forumet nerlusat med "gå-ner-i-vikt-annonser. :-D |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar men jag tror ni misstaget er. Det är inte den sidan som står i min profil utan en ny sida som heter marinkompass.se
Den har lite billigare och mer normala kompass som folk letar efter. Som ni vet klassificerar adword alla ord efter relevans. Det är det som bestämmer hur mycket man måste betala för att vara med. Det är det jag klagar på. För kompass är relevansed "dålig" För båtkompass är relevansen "OK" Jag får alltså betala mer för ordet kompass än för båtkompass trots att sidan är optimerad för ordet kompass. Går det att klaga hos adwords. Är det någon som lyckats påverka dem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Aha, du annonserar alltså med Adwords? Jag uppfattade det som att du ville ha relevanta adsenseannonser på sidan.
Som annonsör spelar det ingen roll vilket innehåll du har på din sida, du köper dina önskade nyckelord och antal klick helt enkelt. Om det är resultatet som du inte är nöjd med så är det en sak mellan dig och Google. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Riktigt så enkelt är det inte Pitbull. Priset per klick beror till stor del på hur bra sidan är för just det ordet. Jag tycker alltså att priset är lite högt. Jag klagar inte på klickfrekvensen som är ganska hög.
Jag har börjat inse att om man söker på "kompass" kommer man till mängder av B2B directories över hela världen. Är det dessa jag konkurerar med om sökordet? Tycker Adwords att jag har en dålig B2B site? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Aha, då förstår jag din problematik. Tack för förklaringen.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|