Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Säkra sidan med digitala certifikat?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-10, 13:34 #1
ecce ecce är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2007
Nykomling

Hurpass mycket kan man lita på digitala certifikat? Som jag fattat det fungerar det inligt följande:

Digitala cert genomför en authentication mellan de båda parterna, så man vet att man pratar med rätt motpart. För att moderna webbläsare skall godkänna certifikaten krävs att de är accepterade av de rootcertifikat som finns i webbläsarna, alltså måste man köpa in digitala cert från typ verisign eller rapidSSL. SJälvsignerade certifiakt tillför egentligen ingen säkerhet alls eftersom den varning som visas i webbläsaren visas oavsett om en MITMattack pågår eller inte. Korrekt?

Efter lite testade i våra labb har jag kommit fram till följande:

Server 1 har ett självsignerat certifikat. Eftersom det inte mappar mot ett rootcert i webbläsaren får man en varning om detta, vilket de flesta användare skiter i eftersom de inte begriper vad det innebär. I det här fallet går det inte att avgöra om certifikatet är en fejk eller om det är skickat från servern.

Server 2 har ett inköpt digitalt certifikat. Därmed visas inte varningen under normala omständigheter. Om en ARP-poison-attack körs och en tredje part emulerar ett certifikat som skickas till användara kommer dock varningen visas. Om man i detta läget vet att man inte borde få denna varning kan man ana att luriga saker på på gång. I övrigt fungerar dock tjänsten som vanligt.

Server 3 har även den ett inköpt digitalt certifikat, men när liknande MITM-attack görs som ovan får man inte bara en varning, hela tjänster slutar dessutom fungera tills man stoppar MITM-attacken.

Summa: Hur bra kan man lita på digitala certifikat, och vad bör man leta efter när man köper dem? Enligt sidor som Verisign verkar det finnas olika nivåer av säkerhet i digitala cert, med EV, SAE och annat.
ecce är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-10, 23:03 #2
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:

SJälvsignerade certifiakt tillför egentligen ingen säkerhet alls eftersom den varning som visas i webbläsaren visas oavsett om en MITMattack pågår eller inte. Korrekt?
I många program som använder SSL kan man godkänna signeraren och installera certet permanent på sin klientdator.
Om man gör detta så kommer dom självsignerade certen att fungera som ett riktigt cert på alla klientdatorer som installerat det och ev. MITM attacker kommer upptäckas. Om antalet klienter som besöker sidan är begränsat funkar denna metod bra och man slipper köpa cert.

Citat:

Summa: Hur bra kan man lita på digitala certifikat, och vad bör man leta efter när man köper dem? Enligt sidor som Verisign verkar det finnas olika nivåer av säkerhet i digitala cert, med EV, SAE och annat.
Generellt sett kan man lita bra på certen, men det finns många utfärdare som tar överpriser för cert, t.ex Verisign.
Bara man ser till att det är minst 128 bit symmetrisk (t.ex AES) och minst 1024 bit asymmetrisk kryptering (t.ex RSA) så räcker säkerheten.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-11, 08:34 #3
Nykomling

Nykomling

Kan man konfigurera exempelvis apache så den inte servar en klient om en riktig "äkta" förbindelse inte är uppsatt mellan parterna?

Det jag stör mig på är att folk rent generellt kör på även om de får en varning. Jag vill säkra en sida så mycket det går - om server och klient inte kan autenticeras mot varandra ska heller ingen tjänst köras mellan dem, ungefär som fallet med server 3 ovan.
Oläst 2008-03-11, 10:28 #4
SimonPs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Originally posted by ecce@Mar 11 2008, 08:34
Kan man konfigurera exempelvis apache så den inte servar en klient om en riktig "äkta" förbindelse inte är uppsatt mellan parterna?

Det jag stör mig på är att folk rent generellt kör på även om de får en varning. Jag vill säkra en sida så mycket det går - om server och klient inte kan autenticeras mot varandra ska heller ingen tjänst köras mellan dem, ungefär som fallet med server 3 ovan.
Det man kan göra är att man kräver klientcertifikat, då kommer bara cert med betrodda utfärdare att kunna ansluta mot servern, men detta kräver att besökaren först installerat sitt egna signerade cert.

I Apache kallas denna inställning "SSLVerifyClient require".
Oläst 2008-03-12, 17:10 #5
Nykomling

Nykomling

Med andra ord kan man inte göra mer än att se till att ens egna certifikat är i sin ordning. användare som råkar ut för MITM går inte att förhindra mha cert?
Oläst 2008-03-12, 17:57 #6
SimonPs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Originally posted by ecce@Mar 12 2008, 17:10
Med andra ord kan man inte göra mer än att se till att ens egna certifikat är i sin ordning. användare som råkar ut för MITM går inte att förhindra mha cert?
Nej, inte enbart med serverbaserad SSL.
Oläst 2008-03-12, 20:40 #7
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
En enkel förklaring till varför det inte går: Hur ska servern se skillnad på MITM-burken och en riktig klient? Servern kommer inte se någon skillnad. Den enda som ser skillnad är klienten, och den varnar för det. Om användaren ignorerar det så är det kört
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017