FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Funderar på att ta över/köpa ett internetkafé utomlands, där jag bor för tillfället. Skulle vara tacksam om man kunde få lite råd och tips på vad man bör titta och tänka på med denna typ av rörelse? Bortsett från allt det vanliga med att ta över ett ftg. tackar på förhand!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag var på ett internetcafé utomlands och diggade systemet dom körde. Du betalade t.ex. 2 € för 1 timme och så öppnade personen i kassan datorn med en tajmer på 1 timme som tickade ner (Du slipper hålla koll på vem som har suttit hur mycket)
Sen körde dom någon lösning att varje gång tiden rann ut och personen loggades ut så tömdes all info på kontot och allt rensades. kakor, program, urls etc etc. Det sparar en massa tid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
FInns alldeles för många internet kaféen just nu.. eller förut iallafall. Många har kursat eftersom konkurrensen e för stor.
// Tidigare IT café-anställd |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har jobbat på IT-cafe i totalt 2år.
På det IT-cafet jag jobbade på så hade vi ett system som fungerade som så: Någon kom och ville köpa 30min surftid och då hade vi ett program som genererade ett unikt nummer som kunden fick knappa in och köra, så fort tiden är ute så får man ytterligare 5min på sig att köpa en ny kod om man vill fortsätta men man kan inte surfa under dessa 5min men inte heller stängs webbläsaren, skumt var det men jag blev förtjust i det ![]() När det var LAN osv så kunde datorer överhettas, gå sönder av olika anledningar och det är det bra att ha standard reservdelar tillhanda. fläktar, ramminne, sladdar, tangentbord, möss, nätverkskort osv. Om du kommer att hyra ett stort parti datorer så välj en bra leverantör som garanterar dig bla bra service, låt säga att det skulle bli masskrasch på datorerna, nu är det inte troligt, men man vet aldrig vad som kan hända, då är det bra att ha en leverantör som snabbt kan komma och ersätta de trasiga datorerna. Vet inte vad jag ska skriva mer ![]() Fråga gärna så kanske det blir lättare för oss att svara. Lycka till med ditt IT-cafe Ber om ursäkt för eventuella stavfel, är väldigt trött och ska lägga mig nu <_< ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tackar för all info, ja det verkar finnas lika många olika betalningslösningar/tid som det finn internetkaféer nästan. Återkommer gärna med fler detaljfrågor när jag har fått all fakta på bordet av säljaren.
Även fast det självklart finns en viss överetablering så är detta en företeelse som inte fanns för några år sedan, men kommer att finnas i ngn tappning för ett bra tag framöver. Det måste väl finnas båda sättet med själva hårdvaran, att vissa köper alla dator medans andra hyr rätt och slätt och får då en viss service med på köpet? Kan man se några trender alt nya skepnader av de kaffeer som finns nu, vad man kan erbjuda för nya tjänster? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Smartlaunch använder dom större internetkaféerna i Sverige och det verkar vara ett bra system.
www.smartlaunch.net |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag brukar sakna gott kaffe och en fralla på internetcafeer utomlands. Priserna brkar nte vara en fråga vid val för mig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Gåre att ha någon typ av trådlöst café som verkligen funkar ?
(Där man får en kod eller så, så itne andra kan logga in) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, ZoneCD är en gratis linuxdist som ger dig just detta.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|