Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Designskillnad ASP & PHP

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-25, 21:43 #1
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Under en längre tid har jag funderat över varför vissa sidor ser ut som de gör. Jag har kommit fram till att det är en skillnad mellan hur sidor ser ut beroende på om de är skapade i asp eller php. Kommer jag till en sida kan jag i nio fall av tio avgöra om det är en asp-byggd site innan jag kikar på URL:en. Vad beror detta på? Tänker alla ASP-programmerare lika, eller är det något verktyg som orsakar detta?

Nyfiken
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 22:05 #2
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Med tanke på att ASP och PHP är serverspråk och ska (enligt god regel) inte påverka designen så vore det mycket lustigt om man kunde avgöra serverspråk genom att titta på designen. Men jag är nästan benägen att hålla med dig och i de lägen som jag har märkt något liknande så har det handlat om ASP.NET (alltså inte klassisk ASP). Jag tror att anledningen till detta är att medan ASP.NET har ett integrerat template-system (det är lätt att avskilja skriptkod från design) så har inte PHP detta vilket gör att man ofta mixar samman PHP med design vilket i sin tur gör det grötigare och svårare att hålla koll på designen.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 23:14 #3
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
en teori kan vara att många PHP sidor (och även vissa asp /asp.net) idag bygger helt eller delvis på något OS system därav att de liknar varandra

Sen kan det vara så enkelt att "php-folket" inspireras av andra php-sidor och vice versa
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 01:03 #4
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem

mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar

Intressant, har inte tänkt så innan men nu när du säger det så ligger det något i det.

Jag tror det helt enkelt har att göra med en typ av människor.. en typ av människor är phpare och dom har en viss stil.. andra är aspare och har en annan stil, är du riktigt grym så kan du se hur människan som skapat sidan är som person lite som i p3 säg vilken musik du lyssnar på så ska jag säga vad du är för människa.. visa vilka sidor du skapat så ska jag berätta hur du är som person =)
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-27, 00:27 #5
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har surfat sedan Mosaic var enda webbläsaren och det är för mig helt omöjligt och avgöra om det är en asp, php, html eller genererad med annan konstig kod.

Däremot är det ganska lätt att upptäcka sidor gjorda med vissa publishersystem (DotNetNuke, Episerver, joomla) osv. Annars är det omöjligt o gissa. Det är ju lätt att överbevisa dig också !
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-27, 18:35 #6
andreas.lundahl andreas.lundahl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
andreas.lundahl andreas.lundahl är inte uppkopplad
Nykomling

Jag tvivlar starkt på att någon, efter att bara ha sett designen, kan säga om PHP eller ASP är serverspråket till en viss hemsida. Så länge personen i fråga inte har någon övernaturlig förmåga är ju detta fullständigt orimligt.
andreas.lundahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-27, 18:46 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Jag tror det mesta som är skrivet i den här tråden är rent strunt så jag hakar väl på =) Har personligen gjort precis likadana sidor, och program, i flera olika språk...
Oläst 2008-02-27, 19:45 #8
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Jag kan svaret

en sida som är seg och har ofta buggar.. ASP!

en sida som går ovanligt snabbt och mjukt! PHP!

Ungdomar idag använder nog PHP5. och äldre erfarna använder ASP eftersom det varit med längre. ASP är äldre och då ser man också att de som är äldre har en viss design smak och följer sin stil och kodar ASP.. de som kodar i PHP är ofta yngre och ser design med ungt perspektiv.. det är vad jag tror..

det är väl den enda skillnaden jag kan hitta..

annars kan ju sidorna vara likadana.. det är ju koden som skiljer.. det är ju som att säga att jag kan se att det är sockerdricka i denna flaskan.. och inte loka etc.
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017