FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om jag intervjuat någon och publicerat denna intervju på nätet (vilket personen ifråga varit väl medveten om) och den intervjuade personen långt senare ber om att få den borttagen, har han då någon laglig rätt till detta?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det kan väl bero på.
Om du till exempel intervjuat person A i fråga för publicering (med medgivande) på webbplats X och du lägger artikeln på webbplats Y istället, eller om innehållet på webbplats X har ändrats avsevärt sedan intervjutillfället som person A inte vill förknippas med anser jag att det är ett godtyckligt skäl. Laglig rätt _tror_ jag dock inte att person A har. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Upphovsrättsligt är det du som är upphovsman och därmed du som bestämmer över publicering.
Det finns undantag, där upphovsrätten kan anses vara delad mellan intervjuare/skribent och intervjuoffer. det är om "offret" iscensatt intervjun, bestämt frågor och haft sån del i tillblivelsen att han/hon är medskapare. Allstars har rätt i att om en artikel dyker upp på ett helt annat ställe och sammanhang än utlovat så bör man fråga om lov först. Sen finns det regelverk vad gäller publicering, typ Pressens opinionsnämnd och Granskningsnämnden, som man får hålla sig till beroende på vilket medium man är, men de är kanske inte tillämpliga i detta läge. Det kan också åberopas domstolsutslag, till exempel i förtalsmål eller i marknadsdomstolen, men så länge sådan inte är förhanden är det du som bestämmer. Finns naturligtvis tillfällen där det kan anses rimligt att tillmötesgå en begäran om att avsluta publicering, till exempel om artikeln innehåller allvarliga fel, eller om förhållandena i övrigt ändras så att publiceringen framstår som osaklig, onödig eller obefogat negativ. Men det är du som bestämmer. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|