Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

HP vs Dell vs IBM vs Fujitsu Siemens

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-19, 18:21 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Vilken servertillverkare gör egentligen bäst servrar? Om ni fick välja mellan ovanstående, vilken/vilka skulle ni valt då och varför?

Finns det någon sida som har prestandatestat olika servrar?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 18:28 #2
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Medlem

Har ingen erfarenhet av IBM, lite erfarenhet av HP som har fungerat bra inga konstigheter.
Fujitsu-Siemens har vi använt en hel del för några år sedan, men jag har upplevt dem som något ostabila och en hel del konstigheter. En del servrar har vi kvar som kommer avvecklas denna veckan, kvar har vi sedan bara Dell.
Dell har fungerat oerhört bra, en och annan disk har gått sönder, men inget onormalt, vi har ca 70 servrar från Dell idag, både egna och kundmaskiner så på ett år har vi fått byta 2-3 diskar så det upplever jag som ok.
Enda större missödet var när vi fick byta hela backbone på en server, dock var den ny så troligtvis var det något tillverkningsfel.
Sludent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 18:36 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Skulle valt HP, dom har i grunden många modeller att välja på samt möjlighet till snabb leverans från deras ÅF.

DELL skulle jag inte välja längre alls, dom är oftast dyrare och att betala så mycket i frakt per server och få dom några veckor senare är skandal. Är mer att dom borde betala dig som kund 1k per server pga den långa leveranstid.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 18:39 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Fjuitsu-Siemens ska man inte göra affärer med. De sålde en server som skulle fungera med Red Hat eller Windows. Drivrutinerna fungerade inte med Red Hat däremot med Windows. Tillslut skickade Fujitsu-Siemens en faktura på 20 000 kr för att de haft tekniker som felsökt utan att hitta något fel men utan att heller få det att fungera.

Min uppfattning är att marknaden domineras av Dell och HP vad gäller webbhotell i Sverige. Finns en hel del som kör supermicro också. Supermicro brukar vara lite billigare.

Fördelen med Dell är att du kan få server konfigurerad precis som du vill ha den direkt från Dell.

Erfarenheter av serviceavtal talar dock till HPs fördel. Dell har en tendens att vilja köra tester i ett par timmar för att konstatera att disken faktiskt gått sönder eller vad som nu är fel.

Personligen hade jag köpt en server från HP om jag skulle köpa en i dagsläget. Dell som andra alternativ, IBM som tredje och Supermicro som fjärde. Fujitsu-Siemens? Nej då bygger jag heller något själv.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 18:57 #5
Medlem

Medlem

Har aldrig haft problem med att få en ny disk, bara plocka en i lagret, ringa och beroende på avtal få en ny disk till lagret inom 4 timmar eller nästa arbetsdag.

Kommer de på att de ska undersöka något så får säljavdelningen i Köpenhamn lite problem.
Oläst 2008-02-19, 19:14 #6
Spindels avatar

Spindels avatar

När det gäller HP, är det Dustin som är vettigaste ÅF eller vilken bör man välja?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 19:18 #7
Medlem

Medlem

Kolla om du inte kan bli ÅF hos Techdata eller liknande.
Oläst 2008-02-20, 11:01 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Vi har haft samma erfarenhet som Jonny av DELL men det går att råda bot på för i 9 fall av 10 så frågar de om firmwareversion - bara att uppge senaste så kommer disken med UPS. Sen så är det lite si och så med att man bara får disken. Det har hänt flera gånger att det dykt upp en Unisystekniker som vill byta disken. De har fått vända i dörren med den trasiga i handen. Ordentligt zappad.

F-S lirar inte riktigt i samma liga som DELL, HP och IBM. Jag skulle nog välja HP även om jag gillar DELL. Framför allt om det gäller blad.

IBM kan öht ta sig...
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 11:16 #9
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag kör endast dell, jag har bara positiv erfarenhet av dells säljare och support. dock har jag haft problem med BÅDA de HP servrar vi akut köpt pga dells leveranstider.

Ett par år sedan hade vi elektriker på besök för att bygga ut elen i vårt serverrum, det var för kallt (18C) för att jobba i t-shirt så de stängde av kylan och sedan gick hem.. dagen efter var det mellan 55 och 60C i rummet och massor av servrar dog, efter ett akutköp av 2 servrar (leverades över dagen) så blev det HP, och dessa två servrar är fortfarande sorgebarnen i vårt server rum

vi fick antagligen en dålig leverans, men dåliga erfarenheter sitter ju kvar länge.

Det ända negativa med Dell i min mening är deras leveranstider, en server 7-10 arbetsdagar, detta fungerar ju om man inte är i akut behov av ny server.. Nu skall väll Dell snart börja sälja via ÅF så det blir kanske ändring på detta snart..
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 11:17 #10
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
En doldis är SUN, deras x2200 och x4100;or är riktigt riktigt goa.
Sitter opteron i de burkarna. Går att köpa s.k. barebone, d.v.s. chassi, moderkort ochnätagg, så får man plocka i resten själv.

Jag gillar dessa stenhårt, prismässigt landar en komplett burk i klass med HP/Dell, snålar man och shoppar komponenter på lågpris-webbshopp kan man kanske komma ner lite till, nackdelen där är väl leveranser (på lågrpisshopparna). Dustin kör vi på när det gäller allt hårdvarurelaterat.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017