FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Jag tänkte ta upp det förra gången mitt webbhotell kraschade men gjorde det tyvärr inte. Hur kan man hantera så att när ens sida blir onåbar så hamnar besökarna på ens andra webbhotell där man har en backup av sidan? Gissar att man kanske kan göra det med att ha flera namnservrar där den första är till ens primära webbhotell och den sekundära till ens backup? Men det är bara en gissning. Hur kan man annars göra för att slussa vidare besökare när webbhotellet kraschar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Finns olika lösningar, men inte så smidigt.
Om man ser det på DNS, är möjligt använda flera DNS. Men oftast är det inte webbhotellet DNS server som åker ner utan bara kanske webbservern. Skaffa dig en DNS tjänst där du kan ändra DNS infon med någon form av API, på båda webbhotellen lägger du en kodat script som körs med crontab som ansluter till båda dina webbhotell konton och kollar så du får rätt http svar. Om första inte svarar så ska den automatisk peka om DNS mot andra kontot. Är en enkel beskrivning detta men är så du får göra en billig lösning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Guest
|
Frågan är ju hur man gör med databasen...
|
||
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men varför har man då flera DNS-servrar? Eller det handlar kanske bara om att översätta IP:nr till rätt domän kanske och DNS 2 är backup om DNS 1 inte finns tillgänglig att översätta? Är lite kass på det här.
Men finns det verkligen inte nåt enklare sätt än att skriva ett sånt script som Westman föreslog? Finns det kanske standardscript? Vad kallas de i såna fall? Databasen hade jag tänkt ha en backup som får vara uppdaterad med en viss frekvens. I mitt fall har jag inte ett forum eller nåt som är i behov av extremt nyuppdaterade databaser. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Databaser går ju att hålla uppdaterade genom replikering.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Din domän läggs på två dns servrar. Den första av dessa äger domänen, det är här alla förändringar görs. DNS Server 2 har denna domän som sekundär, så när du uppdaterar domänen på dns server 1 så replikeras förändringen automatiskt ut till dns server 2 (och 3 och om du har 2 sekundära). Detta är endast för redundans/tillgänglighet, så du inte står o faller på att dns server 1 är uppe o snurrar. Helst ska dessa två namnservrar dessutom stå på separata nät. /Martin (edit: förtydligande) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du låter DNS Made Easy ta hand om din domän så kan du använda deras tjänst DNS Failover / System Monitoring. Kostar en slant, men det kanske det kan vara värt?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|