Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Primärt webbhotell och backup

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-14, 05:00 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Hej,

Jag tänkte ta upp det förra gången mitt webbhotell kraschade men gjorde det tyvärr inte.

Hur kan man hantera så att när ens sida blir onåbar så hamnar besökarna på ens andra webbhotell där man har en backup av sidan?

Gissar att man kanske kan göra det med att ha flera namnservrar där den första är till ens primära webbhotell och den sekundära till ens backup? Men det är bara en gissning.

Hur kan man annars göra för att slussa vidare besökare när webbhotellet kraschar?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-14, 06:48 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Finns olika lösningar, men inte så smidigt.

Om man ser det på DNS, är möjligt använda flera DNS. Men oftast är det inte webbhotellet DNS server som åker ner utan bara kanske webbservern.

Skaffa dig en DNS tjänst där du kan ändra DNS infon med någon form av API, på båda webbhotellen lägger du en kodat script som körs med crontab som ansluter till båda dina webbhotell konton och kollar så du får rätt http svar. Om första inte svarar så ska den automatisk peka om DNS mot andra kontot.

Är en enkel beskrivning detta men är så du får göra en billig lösning.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-14, 09:16 #3
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Frågan är ju hur man gör med databasen...
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-14, 09:35 #4
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Men varför har man då flera DNS-servrar? Eller det handlar kanske bara om att översätta IP:nr till rätt domän kanske och DNS 2 är backup om DNS 1 inte finns tillgänglig att översätta? Är lite kass på det här.

Men finns det verkligen inte nåt enklare sätt än att skriva ett sånt script som Westman föreslog? Finns det kanske standardscript? Vad kallas de i såna fall?

Databasen hade jag tänkt ha en backup som får vara uppdaterad med en viss frekvens. I mitt fall har jag inte ett forum eller nåt som är i behov av extremt nyuppdaterade databaser.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-14, 09:39 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Databaser går ju att hålla uppdaterade genom replikering.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-14, 10:06 #6
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by clirre@Feb 14 2008, 10:35
Men varför har man då flera DNS-servrar? Eller det handlar kanske bara om att översätta IP:nr till rätt domän kanske och DNS 2 är backup om DNS 1 inte finns tillgänglig att översätta? Är lite kass på det här.

Men finns det verkligen inte nåt enklare sätt än att skriva ett sånt script som Westman föreslog? Finns det kanske standardscript? Vad kallas de i såna fall?

Databasen hade jag tänkt ha en backup som får vara uppdaterad med en viss frekvens. I mitt fall har jag inte ett forum eller nåt som är i behov av extremt nyuppdaterade databaser.
För att svara på din DNS fråga. DNS är namn -> IP och tvärtom, samt för att peka tjänster i en domän, t.ex. vilken server som skall kontaktas för mail (MX pekare) etc.

Din domän läggs på två dns servrar. Den första av dessa äger domänen, det är här alla förändringar görs. DNS Server 2 har denna domän som sekundär, så när du uppdaterar domänen på dns server 1 så replikeras förändringen automatiskt ut till dns server 2 (och 3 och om du har 2 sekundära). Detta är endast för redundans/tillgänglighet, så du inte står o faller på att dns server 1 är uppe o snurrar. Helst ska dessa två namnservrar dessutom stå på separata nät.

/Martin (edit: förtydligande)
martin-lb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-14, 18:57 #7
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Om du låter DNS Made Easy ta hand om din domän så kan du använda deras tjänst DNS Failover / System Monitoring. Kostar en slant, men det kanske det kan vara värt?
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017