FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag håller på att jobba med vår webbsida som vi räknar med att lansera snart och har några funderingar kring annonsering. 1. Vilket är det vanligaste sättet att ta betalt för annonser? Sälja annonser per vecka till ett fast pris, ta betalt per klick eller per visning? Sidan kommer vara kommersiell och innehålla mode nyheter, trender, mingel, forum och community. I dags läget har vi tänkt anställa säljare som säljer annonserna veckovis. Nån som har erfarenhet av att sälja annonser på det här sättet? Bör man fakturera i förhand? Kommer säkert spendera en hel del tid här nu när det börjar bli dags för lansering ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Pris per månad (fast)är nog vanligast, om det är små pengar det handlar om kan helår fungera . Ta betalt i förhand. Andra varianter med betalning för klick och sånt får du nog överlämna till adsense och affiliatenätverken.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vi säljer halvår eller helår. Det är relativt små belopp det handlar om.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag skulle inte rekomendera att anställa säljare. Anlita istället något säljbolag, det blir mycket lättare. Sen kan ni ju alltid sälja egna annonser utöver säljbolagets annonsörer om du fattar vad jag menar. Att sälja annonser till en sida som inte är särskilt etablerad är också svårt och därför kan det vara lättare att ansluta sig till något av dom större säljbolagen som har mycket annonsörer osv och man brukar oftast få betalt efter CPM eller klick.
Säljer man själv till företag så tycker jag att veckovis till ett fastpris brukar vara bäst. Sen kan man ju också rabattera det hela efter hur många veckor man köper. Men som sagt, det känns lite onödigt att anställa säljare. Personligen föredrar jag att sälja lite själv medan man överlåter outnyttjat annonsutrymme till säljbolag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det går väl att förhandla men 60/40 är rätt vanligt, dvs 40% går till säljbolaget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Har ni förslag på några bra säljbolag för små/mellanstora sajter som är nischade? Som kan sälja in fasta platser.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
40 % låter som om du hamnar i övre halvan. Unedr 25% är svårt att komma om man inte är jättestor och annonserna säljer sig själva.
Känner en som driver säljbolag framgångsrikt. Du kan PM:a med basfakta om sidan och din förväntad omsättning så kan vi se om det är något. (nu bröt jag kanske mot reglerna, fast det inte är jag som driver säljbolaget) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svaren
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
En kompis använder sig av adpepper för att sälja anonser på hans sajt.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|