Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Problem med 3d secure

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-08, 18:21 #1
Predrags avatar
Predrag Predrag är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem
Predrags avatar

Vi lanserade oss utanför Sverige för någon vecka sen. Som primär betalningsmetod hade vi tänkt o ha kortbetalningar.

Dock upptäckte vi att det var onormalt många kortbetalningar som inte gått igenom. Efter att ha varit i kontakt med kunderna o samport, så listade vi ut
att orsaken till detta var 3d secure. 3d secure går ut på att man istället för bara sina kortuppgifter och cv kod, även ska fylla i en annan kod som man antingen får genom sin bank, sin digipass eller dylikt.

Problemet med detta, är att kunderna själva inte känner till det här systemet. Istället blev dom suspekta när dom helt plötsligt skickades till en ny sida, där dom skulle fylla i fler lösenord, o därför avbröt sitt köp istället.

3d secure är tydligen inte så vanligt i Sverige än, därför jag själv tillex inte stött på problemet när jag handlat. Men redan i norge o danmark är det väldigt vanligt.

Fördelen med 3d secure är att du som säljare alltid är garanterad o få betalt, alltså färre bedrägerier. Men just nu är nackdelarna för min del större, då jag förlorat ganska mycket pengar dagligen på uteblivna ordrar som borde gått igenom.

Är det nån mer som har haft positiva/negativa erfarenheter med 3d secure? nåt tips på hur man på ett pedagogiskt sätt förklarar för kundena vad detta är?

Predrag
Beastwear
Predrag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-08, 19:26 #2
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
De som aktiverat sitt kort via Visa borde väl känna till deras egna kod? Annars kan du ju ha ett mellansteg, så att om Samports Init ger dig en 3D Secure url så skickas usern till en mellansida där du berättar för han/hon vad som händer.

MVH
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-08, 21:27 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag har samma problem. Jag vet inte varför så många 3d-secure beställningar misslyckadas i min shop. Jag trodde att det rörde sig om något tekniskt fel, men jag har haft tre programmerare som tittat på det och samtliga säger att det ska fungera. Men icke.

Att det kan vara kunderna själva som gör någonting fel har jag inte tänkt på. Min erfarenhet är förvisso att går det att göra fel så gör kunden fel. Och 3d-secure ökar helt klart antalet moment där det kan gå fel. Eftersom jag enbart säljer i Sverige så har jag inte orkat bry mig om det mer. När vi inte kunde lösa det så fick det vara. Det är extremt få personer som har ett 3d-secure kort och de får använda någon annan betalningsmetod.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-12, 10:58 #4
tjo1 tjo1 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2007
tjo1 tjo1 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2007
I detta avlånga land finns det inte så många än med kort med Verified by VISA då SEB är de enda som ger ut kort med 3dsecure.

Ingen levererar Mastercard securecode inom landet vad jag vet.

Utanför Sveriges gränser är dock situationen annorlunda.
Där förekommer köpare med 3dsecurekort så pass ofta så att man definitivt måsta ta hänsyn till det.

Sen är frågan om du enligt dina avtal med (alla olika aktörer) kan bortse från 3dsecure?
tjo1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-12, 12:05 #5
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Predrag@Feb 8 2008, 19:21
...
...
nåt tips på hur man på ett pedagogiskt sätt förklarar för kundena vad detta är?

Predrag
Beastwear
Låter som att du borde titta på hur en vanlig kund agerar när dem stöter på ditt 3d system. Bäst vore om du själv oxå hade ett sånt 3d kort så du kan bedöma vad som är bra och dåligt.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-12, 16:26 #6
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by tjo1@Feb 12 2008, 11:58
Sen är frågan om du enligt dina avtal med (alla olika aktörer) kan bortse från 3dsecure?
Nope, det är obligatoriskt. Men 3d-secure är implementerat i shoppen, så avtalet uppfyller jag. Trist bara att det inte fungerar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-13, 09:34 #7
Predrags avatar
Medlem

Medlem
Predrags avatar

Citat:
Originally posted by Adam@Feb 8 2008, 20:26
De som aktiverat sitt kort via Visa borde väl känna till deras egna kod? Annars kan du ju ha ett mellansteg, så att om Samports Init ger dig en 3D Secure url så skickas usern till en mellansida där du berättar för han/hon vad som händer.

MVH
Tydligen gör dom inte det, för isåfall hade det inte varit några problem. Flera av dom kunder jag varit i kontakt med visste inte själva om att dom hade 3d secure kopplat till sitt kort, eller vad det innebär. Varför det är så har jag inget svar på, ifall deras bank inte gett dom infon, eller om det kanske är första gången dom handlat på nätet..
Oläst 2008-02-13, 09:40 #8
Predrags avatar
Medlem

Medlem
Predrags avatar

Citat:
Originally posted by tjo1@Feb 12 2008, 11:58
I detta avlånga land finns det inte så många än med kort med Verified by VISA då SEB är de enda som ger ut kort med 3dsecure.

Ingen levererar Mastercard securecode inom landet vad jag vet.

Utanför Sveriges gränser är dock situationen annorlunda.
Där förekommer köpare med 3dsecurekort så pass ofta så att man definitivt måsta ta hänsyn till det.

Jag har inlösenavtal med Nordea, o dom kunde/ville inte koppla bort 3d secure. Nån som har inlösenavtal med någon annan, där man slipper ha det?
Oläst 2008-02-13, 09:52 #9
Predrags avatar
Medlem

Medlem
Predrags avatar

Citat:
Ursprungligen postat av wizzo
Citat:
Ursprungligen postat av Predrag
...
...
nåt tips på hur man på ett pedagogiskt sätt förklarar för kundena vad detta är?

Predrag
Beastwear
Låter som att du borde titta på hur en vanlig kund agerar när dem stöter på ditt 3d system. Bäst vore om du själv oxå hade ett sånt 3d kort så du kan bedöma vad som är bra och dåligt.
Jo, fast problemet är att det skiljer sig åt beroende på vilken bank kunden har. Det som sker (om jag fattat det rätt) är att efter kunden fyllt i sina kortuppgifter, så skickas dom till en ny sida, o den här nya sidan dom skickats till är just från deras bank. Där ska dom sen fylla i antingen en engångskod som dom har, eller en kod dom får fram genom sin digipass, alltså kan det variera där också.

Så det är ingenting jag eller samport styr över.
Oläst 2008-02-13, 12:01 #10
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Det här låter ju som ett jätteproblem som Samport och bankerna borde ta tag i
omgående (om de inte redan har gjort det). De kan ju knappast vilja pracka på
sina kunder ett system som minskar antalet transaktioner.

Någon som vet vad de gör åt saken eller någon som vill kontakta dem och hänvisa
till den här tråden?
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017