FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Vi lanserade oss utanför Sverige för någon vecka sen. Som primär betalningsmetod hade vi tänkt o ha kortbetalningar.
Dock upptäckte vi att det var onormalt många kortbetalningar som inte gått igenom. Efter att ha varit i kontakt med kunderna o samport, så listade vi ut att orsaken till detta var 3d secure. 3d secure går ut på att man istället för bara sina kortuppgifter och cv kod, även ska fylla i en annan kod som man antingen får genom sin bank, sin digipass eller dylikt. Problemet med detta, är att kunderna själva inte känner till det här systemet. Istället blev dom suspekta när dom helt plötsligt skickades till en ny sida, där dom skulle fylla i fler lösenord, o därför avbröt sitt köp istället. 3d secure är tydligen inte så vanligt i Sverige än, därför jag själv tillex inte stött på problemet när jag handlat. Men redan i norge o danmark är det väldigt vanligt. Fördelen med 3d secure är att du som säljare alltid är garanterad o få betalt, alltså färre bedrägerier. Men just nu är nackdelarna för min del större, då jag förlorat ganska mycket pengar dagligen på uteblivna ordrar som borde gått igenom. Är det nån mer som har haft positiva/negativa erfarenheter med 3d secure? nåt tips på hur man på ett pedagogiskt sätt förklarar för kundena vad detta är? Predrag Beastwear |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
De som aktiverat sitt kort via Visa borde väl känna till deras egna kod? Annars kan du ju ha ett mellansteg, så att om Samports Init ger dig en 3D Secure url så skickas usern till en mellansida där du berättar för han/hon vad som händer.
MVH |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har samma problem. Jag vet inte varför så många 3d-secure beställningar misslyckadas i min shop. Jag trodde att det rörde sig om något tekniskt fel, men jag har haft tre programmerare som tittat på det och samtliga säger att det ska fungera. Men icke.
Att det kan vara kunderna själva som gör någonting fel har jag inte tänkt på. Min erfarenhet är förvisso att går det att göra fel så gör kunden fel. Och 3d-secure ökar helt klart antalet moment där det kan gå fel. Eftersom jag enbart säljer i Sverige så har jag inte orkat bry mig om det mer. När vi inte kunde lösa det så fick det vara. Det är extremt få personer som har ett 3d-secure kort och de får använda någon annan betalningsmetod. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
I detta avlånga land finns det inte så många än med kort med Verified by VISA då SEB är de enda som ger ut kort med 3dsecure.
Ingen levererar Mastercard securecode inom landet vad jag vet. Utanför Sveriges gränser är dock situationen annorlunda. Där förekommer köpare med 3dsecurekort så pass ofta så att man definitivt måsta ta hänsyn till det. Sen är frågan om du enligt dina avtal med (alla olika aktörer) kan bortse från 3dsecure? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Så det är ingenting jag eller samport styr över. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Det här låter ju som ett jätteproblem som Samport och bankerna borde ta tag i
omgående (om de inte redan har gjort det). De kan ju knappast vilja pracka på sina kunder ett system som minskar antalet transaktioner. Någon som vet vad de gör åt saken eller någon som vill kontakta dem och hänvisa till den här tråden? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|