Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kreditkoll av kund innan fakturaköp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-18, 17:11 #1
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Hej, jag har sökt efter en tidigare tråd utan resultat, även om många finns om fakturaköp saknas det här specialfallet.

Vi ska ta upp beställningar på en produkt utan ett definitivt leveransdatum. Ordervärde ca 500 SEK. Vi vill inte fakturera kunden innan leverans har skett, men inte heller upptäcka att 50% av kunderna får avslag hos fakturabolaget när vi väl skickar in underlaget. Därför undrar jag om någon här känner till eller rentav har använt en tjänst som låter oss kreditkolla en kund via API vid beställningstillfället, utan att en faktura skapas?

Vad jag kan utläsa från diverse fakturaköpsbolag och betalningslösningar bygger alla på att köpet ska göras samtidigt som beställningen - rimligt, men hjälper inte oss för det här. Det är ju tyvärr heller inget alternativ att använda ett separat företag för kreditkontroll då det inte är säkert att de olika bolagen använder samma kreditmallar.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-18, 17:39 #2
MMCs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
MMCs avatar

Citat:
Originally posted by Kjette@Jan 18 2008, 18:14
www.businesscheck.se
www.uc.se
Dom kan du använda dig av ett API osv. Finns förmodligen fler, men det är dom jag kan rekommendera just nu.
Tack, men som jag skrev i mitt inlägg tror jag inte att jag kan använda ett externt upplysningsbolag eftersom jag inte via deras upplysningar kan vara säker på att fakturabolaget godkänner kunden.

Ex. Kreditors villkor för Fakturera mig! från www.faktureramig.se:
* Du måste vara över 18 år
* Du får inte ha några betalningsanmärkningar
* Du får inte ha tidigare obetalda krav från Kreditor
* Din adress måste vara samma adress som du är folkbokförd på, särskilda villkor kan vara tillämpade

Myndighetsåldern är ju lätt ordnat, och betalningsanmärkningar & adress kollar man lätt med UC el. dyl. Men det finns ju inget enkelt sätt att veta om kunden har obetalda krav hos Kreditor utan att kolla med Kreditor själva? Dessutom finner jag det osannolikt att de fyra ovanstående punkterna verkligen är det enda som ingår i Kreditors mall, men det kan jag kolla med dem.
Oläst 2008-01-18, 22:46 #3
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Om en beställning godkänns av kreditor skapas det en passiv faktura, denna faktura kan du aktivera när du vill. Aktiverar du aldrig fakturan utan istället tar bort den kostar det ingenting.
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-18, 23:19 #4
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Bara ett inlägg till!

Kreditor is the shit. Du är garanterad betalning om de godkänner beställningen.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-19, 07:06 #5
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by Wojt@Jan 19 2008, 00:19
Kreditor is the shit. Du är garanterad betalning om de godkänner beställningen.
Kreditor fungera hyffsat, dom dock lite dyrare.. En annan lösning är att ta kreditrisken själv och ha inkasso bolag som sköter fakturingen. Automatkabins Inkasso ( AK Inkasso ) har ju en tjänst, där dom fakturar och sedan sköter indrivningen av pengar.

Men alla såna här tjänster är ju lönsam vid volymer.

På Biz check kan du sätta egna kreditmallar, där du godkänner personen med. Med lite vilja och kunskap kan man göra det som AK Inkasso / Kreditor gör själv. Det handlar bara om att vara snabb på att driva in pengar. Är kunden grön från början, så riskera dom knappas en betalningsanm för 500:-, bättre då ligga på låset och se till att man piroterar just din fodran.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-19, 15:02 #6
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Ja, men vem orkar hålla på när man sitter med minst 20 ordrar om dagen?

Du måste fortfarande verifiera att personen betalat in, skicka påminnelse osv innan du drar det till inkasso.

Sköter du det själv får du heller inte tillgång till Kreditors svartlista och personer som aldrig betalar kommer åtminståne köpa 1 gång från dig, innan du själv svartlistar dem.

Du kan slippa det jobbet med automatik. Tid är pengar och jag sover hellre än fippla med fakturor.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-20, 07:17 #7

Citat:
Originally posted by Wojt@Jan 19 2008, 16:02
Ja, men vem orkar hålla på när man sitter med minst 20 ordrar om dagen?

Du måste fortfarande verifiera att personen betalat in, skicka påminnelse osv innan du drar det till inkasso.

Sköter du det själv får du heller inte tillgång till Kreditors svartlista och personer som aldrig betalar kommer åtminståne köpa 1 gång från dig, innan du själv svartlistar dem.

Du kan slippa det jobbet med automatik. Tid är pengar och jag sover hellre än fippla med fakturor.
Kreditor svartlista är väl knappas något argument. Bästa sättet och svarta lista dem , är skicka den vidare till KFM.

Orkar och orka! Det är inte så där jättefarligt dyrt att skaffa OCR från bankgirot och så sköts det med automatik. Kreditor tar ca 30:- faktura, en kostnad som dom vill att man skall lägga över på kunden.

AK Inkasso har en liknade tjänst, där slipper man dock att belåna fakturan, då blir det billigare för mej som företagare..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-21, 21:10 #8
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Skulle absolut tipsa om Kreditor.
Smidigt och du kan som sagt aktivera fakturan när du själv önskar.

Vi jobbar med deras faktureringslösnng sedan 3 år tillbaka o sover gott om natten:-)

Givetvis beror det ju på volymen man har-med få fakturor kan det ju vara värt att betala /koll på annat sätt men det beror å andra sidan också på vad man vill lägga sin tid på.
Tid är som bekant oxå pengar o personligen tycker jag det är roligare att sälja än skriva fakturor...*ler igen*
Mvh
Gunilla
www.pippilotta.se
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-22, 16:20 #9
MMCs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
MMCs avatar

Tack för kloka svar. Jag har pratat med Kreditor och det verkar som om deras lösning är väldigt smidig, förstod inte att fakturan inte började "ticka" förrän den aktiveras av butiken.

Jag håller nog med Pippilotta, kostnaden kanske tycks hög för små volymer, men räknat i sparad tid är det fortfarande billigt. Jag ska dock titta runt på andra alternativ, Payer t.ex. är intressant eftersom man slipper höga, fasta avgifter som hos Kreditor. Det är speciellt viktigt för mig eftersom jag inte planerar att leva på min butik utan bara ha det som ett sidoprojekt.
Oläst 2008-01-23, 03:46 #10
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar

Reg.datum: Jan 2003
Kolla med Sveaekonomi. De ha web pay som är en bra lösning. Du kan bestäma om de ska köpa fakturor eller om du ska ta risken. du kan även välja att om kunden/orden har ett speciellt kriterie så köper svea dem om inte så tar du risken.

Lösningen är extremt flexibel som ja förstår det!
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017