FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag undrar hur det fungerar om man som ägare av en enskild firma vill betala ut lön till en person för ett projekt som han har hjälpt till med. Lönen är en engångsföreteelse, och är på totalt 5 000 kr.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om det bara rör sig om enda gång kanske du vill gå via en mellanhand, exempelvis frilansfinans.se. Då får du en faktura, vilket antagligen är smidigare i det här fallet.
Om du regelbundet ska betala ut löner är det dock bättre att du sköter det själv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaret, jag tror jag sköter det själv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Då behöver du bara be att få rätt skattetabell (från personen eller ring skatteverket) så ser du hur mkt du ska innehålla i skatt, och betala ut resten. Sedan måste du bara deklarera lön, innehållen skatt, och socialaavgifter och betala in innehållen skatt (s k källskatt) och sociala avgifter) så är det klart.
Känns meckigt första gången, men sen inte så farligt, faktiskt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|