FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle vilja visa hur många annonser det finns av en viss produkt på Blocket precis på samma sätt som sesam.se gör.
Om du gör en sökning på t ex Sony på Sesam så får du se hur många träffar man får på Sony på blocket. Det känns inte som att det ska behöva vara så jäkla avancerat att få till. Kan någon ge mig en enkel beskrivning, om det är enkelt, på hur jag ska få till detta på en av mina sajter? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilket språk använder du? i php skulle man tex kunna använda file_get_contents() och hämta ut antal annonser efteråt
Kod:
$keyword = "Sony"; $data = file_get_contents("http://www.blocket.se/li?q=" . $keyword . "&c=23"); <sök igenom $data efter antal här> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
tack, det är php som gäller.
Ska kolla på file_get_contents och så om jag kan knepa ihop något |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Får man lov att göra så?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Så här kan du göra för att ta text/länk och data om antal träffar på Blocket från Sesam.se med php:
Kod:
<?php $sokord="sony"; $handle=fopen("http://sesam.se/search/?q=".$sokord,"r"); $gotit = false; while(($gotit == false) && ($data = fgets($handle, 255)) ) { *if(preg_match("/enrichments;subcategory=blocket/",$data)){ * *$text = trim($data); * *$gotit = true; *} } // Skriver ut länk och text som finns på Sesam.se echo $text; ?> Citat:
nicclas spekulerar: Om du använder data utan att fråga Schibsted så är det gissningsvis inte tillåtet, och du riskerar att få ett brev från dem. Om Schibsted blir sura eller inte, tror jag, beror på hur du använder data. Om du använder länken/data i det format som min kod matar ut den, för att skicka trafik till Blocket, så kommer de nog inte att klaga. Om du använder data för att förlöjliga hur få träffar Blocket returnerar jämfört med din egen tjänst så blir de mindre glada. Om du använder texten för att renomésnylta på Blocket så kommer de heller inte att bli glada. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|