FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Ibland blir saker och ting inte som man hoppas och tror. Eftersom det inte är så vanligt att man får läsa om projekt som havererar på ett eller annat sätt här på WN, så skall jag därför bjuda på ett här och nu.
Har inlägget hamnat fel så ber jag om ursäkt för det, tycker kategorin känns bra då det handlar om att visa upp ett projekt och dessutom bara för medlemmar. De första tankarna kring Trendine.com togs någon gång under hösten 2005 då jag kände att det borde finnas möjlighet att nischa sig i en för övrigt hårt etablerad marknad, nämligen köp och sälj sajter. Varningsflaggan var hissad och många avrådde av naturlig själ att ge sig in i den här sfären. Jag ville dock se något mer skoj än vad som kunde erbjudas vid tiden när det gällde auktioner på nätet. Jag hade ett antal idéer som jag kände kunde tillföra något och som skulle kunna sticka ut lite i mängden. Bland annat blogg och reklamfilmer för att nämna några initiala tankar, reklamfilm hakade för övrigt Blocket på redan 2 månader efter vår lansering. Kanske var dom redan på gång vad vet jag, men Trendine var i varje fall först ute. Jag köpte loss ett halvfärdigt script i början av 2006 som sedan visade sig behöva skrivas om i princip från scratch. Själv hade jag vid den här tidpunkten blygsamma färdigheter i PHP och jag satt stor tilltro till en god vän på den biten (misstag 1). Vad som hände här var att saker och ting tog alldeles för lång tid, det hände helt enkelt inte något. Det var mest en massa ursäkter för det ena och det andra. Jag hade nog uppskattat om personen i fråga redan från början sagt att han inte hade tid. Jag började grotta ner mig själv i kodningen och tiden sprang av naturliga själ iväg, eftersom jag är egenföretagare så förstår du att något annat blev lidande (det stavas inkomster). I mitten av augusti 2006 hade jag lagt ner så mycket tid och pengar i projektet att det bara var att löpa linan ut. Hösten tog projektet all min tid i fråga och den planerade öppningen i oktober fick flyttas fram ett kvartal. Full av entusiasm så kontrakterade jag mig på dedikerade servrar eftersom jag absolut inte ville att sajten skulle upplevas seg (inte helt nödvändigt, vill dock inte klassa det som misstag). För ganska precis ett år sedan var allt så gott som klart att sjösättas och jag fick invänta serverleverantören några veckor innan vi kunde lansera sajten (visst låter det flådigt…lansera). I januari så var det äntligen dags för http://www.trendine.com att se dagens ljus. Vi hade initialt några säljare som lovade fylla sajten med objekt. Tanken var nu här att köra i ett par månader i beta miljö, och sedan under kvartal 2 sätta igång med ordentlig marknadsföring. I slutet av februari hade vi applikationen för storsäljare klar. Funktioner för att importera auktioner som man lagt upp på annat håll hade jag tänkt på och det skulle ju underlätta för nytilltänkta säljare att testa sajten. Det visade sig dock vara oerhört svårt att locka säljare, många trodde att vi var avhoppare från Tradera och skepsisen var stor då man vid tidpunkten uppenbarligen var mycket irriterad på ny prissättning från nämnd auktionsplats. Således trodde en del att vi enbart var ute efter ännu ett sätt att suga pengar ur stackars säljare, well gratis var aldrig tanken men det blev som sagt svårare än beräknat att locka intressanta objekt till sajten. Man skall också komma ihåg att vi var starkt nischade på kläder och mode. Så faktum är att vi redan här begränsade vår tilltänkta bas av varor. Allt flöt på ganska hyggligt hur som helst tills bolagets marknadsföringsbudget helt fick rivas upp på grund av oförutsedda omständigheter på annat håll (misstag 2 snåla ej med marknadsföringen). I stället för planerat reklam i veckotidningar och i radio så blev det nu inte mycket över än till affiliate nätverk och Google annonsering . Här började projektet halta betänkligt (april/maj) även om allt var gratis för flertalet säljare så började de tappa tålamodet och även om jag själv inte ville inse det själv så var nog sagan slut här. Vi lanserade vid den här tidpunkten också bloggfunktionen för alla medlemmar, med tänket att man skulle kunna marknadsföra sig och sina varor på ett smart sätt. Intresse för bloggandet fanns under en kortare period under sommaren, men avtog sedan snabbt igen. Drygt 3600 medlemmar har registrerat sig varav flertalet skedde under våren. 95 % av medlemmarna visade sig dock vara potentiella köpare och med ett magert utbud av säljare så tar det aldrig riktigt fart,. Några ess sparade vi på ifall sajten skulle börja rulla på som t.ex en inbyggd funktion där vi kunde ge säljarna i ett steg mot högre seriositet ett äkthetsintyg på att de defakto var och är de personer de utger sig vara, och en annan där budgivning skulle ha skett i realtid (man skulle se nya bud direkt utan att behöva uppdatera sidan manuellt osv) RSS-feed och lite anat lull lull, dessa lanserar vi aldrig utan vi bestämmer oss i oktober för att låta projektet rulla på som gratissajt under resten av 2007. Nu har jag rensat i databasen under ett par dagar och sidan ligger uppe för beskådning ett par veckor till. Visst...Det hade verkligen varit störtskönt om saker och ting hade klaffat, och man hade kunnat fortsätta att utveckla tjänsten, kul dock att se att en del av funktionerna har dykt upp på annat håll med nu(fast pris, multipel auktioner osv.), visst finns det massor kvar att göra bara inom den här nischen men nu blir det studier på heltid från och med i vår istället för min del. Och även om det här inte blev någon omedelbar succe så har man ju lärt sig ett och annat i varje fall. "What Is and What Should Never Be" som underrubriken lyder är för övrigt en låt från ett band som fick ballongen att stiga trots att den var gjord av bly. ![]() Lycka till med websatsningarna 2008! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hatar när misstag 1 händer. Vill man få nåt gjort så får man väl göra allt själv :-) fast det tar ett tag bara.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tråkigt att höra att det gick åt skogen men vad vare som egentligen gick fel? Att du hade en för tight marknadsföring budget?
![]() Det här var det längst inlägget jag har läst på WN och jag kan ha missat det ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är lätt att skryta om sina framgånger, det är desto svårare att skriva om sina motgångar. Jag tycker det var en väldigt intressant skriven text, och det är synd att detta projektet inte lyckades. Starkt gjort att dela med dig av dina erfarenheter!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Mycket intressant läsning!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tänker ni helt och hållet ta ner siten?
Det kostar väl nästan inget att bara ha webbplatsen uppe på ett webbhotell. Ni skulle ju kunna göra all försäljning gratis som ett alternativ och få inkomster passivt från någon reklam ni läger upp, t.ex. för Tradera ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Intressant historia, och fantastiskt bra att du tog dig tid att skriva ner det här. För att följa på christofer_a:s inlägg så är det väldigt storsint av dig.
Jag tror att det är minst lika viktigt att ta del av "motgångssagor" som framgångssagor (som det verkar finnas bra mycket mer av idag). Det är misstag och misslyckanden, inte framgångar, man lär sig av. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har bara kikat på siten som kortast men den ser väldigt bra ut, till skillnad från Blockets livlösa utseende så ser denna verkligen ut att ha potential. Som tidigare talare, varför läggs den ner?
Kanske en dum idé, men en tanke som slog mig om du behöver säljare: varför inte göra som TV4 och "scanna" av konkurrenterna och tipsa om din site? I och med att medlemskapet är gratis är det väl inte oetiskt. Eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag måste säga att sidan ser väldigt tilltalande ut =) Synd att det inte gick bara, men jag måste hålla med, synd att slänga :/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Fast är det lite att fastna i "sunk costs" fällan att bara kör på?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|