FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tittade nyligen in på missdomain och hittade följande avslutade auktion:
http://www.missdomain.com/yh.se_7945 Det fick mig att fundera på hur 2-char-domäner värderas. På internationella domänforum verkar det oftast talas om bättre och sämre bokstäver. Jag har för mig att "y" är en sådan mindre attraktiv bokstav. Vad har ni för tankar beträffandes tvåbokstävers.se? Det vore också intressant att era höra tankar om förhållandet mellan olika toppdomäner. En tvåbokstävers.com säljs i regel för flera hundratusentals kronor. Här såldes yh.se för drygt 8 500 kronor. Sedan finns det en uppsjö av två-teckendomäner kvar. Sådana med siffror. Senaste jag undersökte saken fanns det flera oregistrerade sådana kvar. Marknaden är väl dock förmodligen betydligt mindre då förkortningar inte vanligtvis består av siffror. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Såvitt jag kan se är ju inte den aktuella domänen såld ännu, utan auktionen avslutas väl den 17:e dec. Budet som lagts har ju bara satt igång auktionen som jag förstår.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du har rätt. Jag läste "Avslutas snart" som "Avslutade". Vi får se hur auktionen fortlöper. Förhoppningsvis blir åtminstone ägaren glad för den gratisreklam jag nu råkade ge auktionen.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
VIP
|
Normalt kan nog sägas att:
2 char mäter jag som en siffra och en bokstav, annars blir det tvåbokstavs. Värde för 2 char: reg-fee till 7 000 sek, 2 bokstavs icke premiumbokstäver (dvs ngn skräpbokstav ingår) 5-15k, 2 bokstavsdomäner med bara premiumbokstäver 20k+ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är sant att det brukar nämnas att vissa bokstäver har mer värde, där t.ex Q,Z,Y,X har ett lägre värde kontra A,B,C,D etc. Men man får ju också beakta perspektivet utifrån språket, visst kan det gälla generellt i det engelska språket, men det säger ju inte att det behöver vara så i andra språk. Ta t.ex Kina som inte direkt är en minoritet på nätet, där beaktas X och även Z som värdefulla bokstäver.
Att värdera en LL domän enbart utifrån det vore därför inte det bästa. Just med 2 tecken så ligger ju intresset i att det kan vara en förkortning av ett långt företagsnamn, ingen höjdare för Direct Navigation trafik. Att låta fantasin flöda och undersöka vilka företag som skulle kunna vara spekulanter kan därför vara en bra idé. Kollar man DNJournals top-100 lista för i år, så ligger ju faktiskt AZ.com på 15:e plats tillsammans med LI.com, medan UI.com ligger på plats 35. http://www.dnjournal.com/ytd-sales-charts.htm |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag förlorade nyss budgivningen som jag satte igång på just denna domän. (Sätter alltid ett maxtak och håller mig benhårt till detta när det gäller domäninköp. Annars vet man aldrig vad man skenar iväg till.) Nåväl, bara att bita ihop och skicka ett grattis till säljaren eftersom priset i alla fall sjudubblades från utgångsbudet. Grattis också till köparen också som säkerligen läser denna tråd. :-/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||