FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hur fungerar igentligen IT-medierna idag?
Vi prenumererar på bland annat IDG:s tidning TechWorld på jobbet. Men ibland undrar man hur det står till med IT-journalistiken - kan man ens kalla det journalistik? Hela IDG verkar ju i princip köpta av Microsoft och Apple.. Ett bra exempel är artikeln "Dubbelt så snabb dator med Vista service pack 1" i TechWorld, nr 14/2007.. De jämförde olika slags prestanda mellan SP1 och "original" Vista. Det enda SP1 var markant bättre än vanliga Vista på var att packa upp filer. På allt annat var det mindre än 10% skillnad. Så rubriken är mycket tvivelaktig, och käns "köpt". Som ni vet finns det massor av liknande exempel.. Vill tillägga att jag verkligen inte har något emot Microsoft, de är kungar på bland annat grafik, UI och användarvänlighet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Existerar oberoende media över huvud taget? Kanske en opassande jämförelse men säg den SVT dokumentär som existerar som inte speglar regissörens bild av sanningen - oavsett hur objektiv den är eller inte är?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det gäller att vara lite flexibel som journalist, så man inte tycker hursomhelst. Tex ger huvudsponsorns spel dåliga betyg som Jeff Gerstmann gjorde.
http://games.slashdot.org/article.pl?sid=0...7/11/30/1317259 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror inte ett dyft på IDG. Alla deras reportage, artiklar eller intervjuer är alltid enkla, säljande av en viss produkt eller så postar de något som är till för att dra billig trafik.
Jag tycker att det är fel att ge ett spel bättre betyg eller en produkt en bra recension bara för att det gynnar tidningen, det känns bara fegt och fel. Då får man bygga sin relation till användarna istället, företagen bör vara lika intresserade av att få sina produkter recenserade ändå. Det finns så många vedervärdiga exempel på recensenter som skriver av pressmeddelanden i sina artiklar bara för att fjäska lite och det gör mig illamående. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Finns dock inte så mycket alternativ till IDG tyvärr..
Tycker tidningen NyTeknik är mycket bra, den är ett snäpp bättre än IDGs blaskor. Men NyTekniks webbsida är dock skräp, rent ut sagt.. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror nog de flesta journalister och tidningsredaktioner är hyfsat ärliga och obundna, men självfallet lever de i en marknad omgärdad av aktörer de måste ta hänsyn till.
Men det som stör mig är när de är antingen alldeles för naiva eller helt enkelt lata och bara accepterar information utan att vara kritiska. "Nu lanserar [sätt in namn på valfritt koreanskt skitföretag här] en iPod killer" när vilken normalt funtad tonåring som helst fattar att skiten är en kopia av den förr-förr-förra generationens iPod och i verkliga livet inte har en snöbolls chans i helvetet mot en av dagens iPods. Eller vad ni nu vill jämföra med. Eller som nu senast, naiva hyllningsatiklar över Amazons digitala bok, utan med ett ord beröra att den är extremt nedlåst med DRM så att det inte går att hämta eller läsa något annat än det man köpt via Amazon. Är det någon här på forumet som tror det blir en succé om du till och med ska betala Amazon för att få läsa bloggar på nätet? Att de inte skriver om detta beror inte på att de är "köpta" av Amazon, utan helt enkelt bara på att de inte tänkt till och därmed i mina ögon inte gjort sitt jobb som journalist och bevakare för oss prenumeranter och läsare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
claesm: Angående Amazons Kindle så finns det en webbläsare som gör det möjligt att läsa bloggar och det går att överföra filer i mobi och pdf-format för beskådning, utan att betala.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Annars skriver Amazon själva på sin hemsida: "Get blogs wirelessly delivered to your Kindle for as little as $.99 per month." "This allows you and your contacts to e-mail Word documents and pictures wirelessly to your Kindle for only $.10. Kindle supports wireless delivery of unprotected Microsoft Word, HTML, TXT, JPEG, GIF, PNG, BMP, PRC and MOBI files." Men, visst , troligtvis finns det möjligheter att kopiera över material och förhoppningsvis är det någon som hackar skiten också, men det är ändå en besvikelse att Amazon valt att stänga till den på detta sätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
claesm: Den klarar faktiskt mer än vad blogläsaren gör t.ex. Om du prenumererar på bloggar så kan du som exempel inte se kommentarer men det kan du göra med webbläsaren. Visst, det är inte FireFox 2 eller Safari 3 men det skulle inte den lilla krabaten klara heller.
Det finns många smutsiga exempel på tidningar som låter kapitalet styra. Det finns många spelinrktade tidningar som vid jul börjar häva ur sig annonsliknande "artiklar" om produkter man aldrig skulle köpa, bara för att de fått något från tillverkaren i fråga. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|