FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har en sida med ett menysystem som skapas dynamiskt utifrån en databas. Tabellerna som innehåller menyns olika huvudnivåer, mellannivåer och undernivåer innehåller kanske 500 rader. Kommer detta bli väldigt resurskrävande även fast tabellerna är små? Alltså tar varje anrop en massa resurser även om SQL-frågan i sig går snabbt? Är det kanske läge att använda en databas-cache?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Menyerna kanske kan genereras en gång när applikationen startar och sparas i någon form av applikationsvariabel iställeT?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, det är dags att cachea... Eller. Det beror ju också lite på hur mycket trafik du har.
Håll koll på serverbelastningen och var beredd på att sätta in åtgärder när systemet börja bli lite svagt i knäna. Vilken typ av cachenig som är lämpligt kan jag inte riktigt svara på. Det beror på i vilken miljö applikationen körs i, vilket programmeringsspråk som används osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Behöver menyn lagras i databasen? Filsystemet är alltid snabbare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kolla upp memcached.. låter som det är perfekt för dina behov..
Memcache är guld.. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Beror på vad du har för databas. MySQL är grymt snabb på SELECT (Det är iofs. dom flesta databaser).
Jag gör precis som du (2D menysystem som blir ett 3D träd på sajterna). Jag kör det på cirka 10 sajter (det är samma kod och databas på alla) i ett portalsystem jag har. Vi har cirka 20-30.000 unika besökare i månaden men det tar inga resurser att tala om. Vi har just nu nästan 300 pages (Som genererar menyerna) och det går snabbt. Jag gör ju inte en query på alla 300 varje gång dock (Det gör säkert inte du heller) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||