Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Anlita externa utvecklare i ett webbprojekt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-25, 17:44 #1
spock spock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
spock spock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
Hej!

Jag är för tillfället mitt uppe i en rapportskrivning som behandlar ämnet "inköp av extern hjälp i ett webbprojekt". Det jag ämnar undersöka är hur olika webbprojekt, beroende på dess yttre förutsättningar (budget, tidsram, etc.), bör agera då de upptäcker att kompetensen för att lösa ett specifikt problem inte finns inom projektgruppen, och därmed tvingas lösa detta genom att anlita externa utvecklare.

Mitt problem just nu är att jag har smärre problem att hitta information om ämnet. Exempelvis är input från personer som har varit med om att ta dessa beslut själva oerhört intressant. Därför kom jag på att jag, på gott och ont, kunde lägga in ett antal frågor på detta forum. Svar (via PM exempelvis) från de som har tid över och känner att de kan bidra skulle uppskattas stort! Självklart kan jag vid intresse senare skicka er den färdiga rapporten.

Helst önskas svar från personer som har ingått i webbprojekt som anlitat externa utvecklare, men annan feedback uppskattas självklart också. Frågor följer nedan.

1. Vilken var den ungefärliga budgeten och tidsplanen för projektet?

2. Till vilken typ av funktion anlitade ni externa utvecklare? (Ex. Adminsystem i PHP)

3. Av vilken anledning valde ni att anlita externa utvecklare? (Ex. Fanns inte kompetens inom projektgruppen)

4. Vilka externa utvecklare valde ni att anlita (Företag, frilansare, inom den egna organisationen) ? Av vilken anledning valde ni just dessa? Anknyt gärna till budget och tidsram om det finns en sådan koppling.

5. Hur ser ni i efterhand på valet av externa utvecklare? Skulle ni gjort något annorlunda?

Då jag vet att enkäter på Internet vanligen inte är en jättehög prioritet, så är jag tacksam för varje svar jag kan få in! Väldigt kortfattade svar bidrar också mycket.

Mvh,
Johan Sundblom
Student på KTH
spock är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017