Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förnedrings-TV

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-24, 20:52 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Sitter och jobbar medan flickvännen har roligare på annat håll och har på Fear Factor i bakgrunden =) Var bara tvungen att skriva något för jag blir så förbannad på alla tv-kanaler som visar program där människor behandlas som skit. Fear Factor är långt ifrån det värsta och programledaren Joe Rogan må vara komiker men han är ofta rent ut sagt elak mot deltagarna. Det är inte programidén som sådan jag har något emot.

Visst, ni kan säga att jag behöver inte titta och att deltagarna själva väljer att ställa upp men det är inte poängen. Alla människor är ansvariga för skapandet av det allmänna samhällsklimatet, så även tv-kanaler som TV3 och Kanal 5. Jag hoppas att alla säger ifrån när folk blir illa behandlade på alla sätt och vis men tyvärr är det inte så. Är det sådant som ska kallas underhållning så är det en bild av ett samhälle jag inte vill vara en del av.

Som en förlängning av detta resonemang:

Jag har själv aldrig blivit mobbad i skolan eller något liknande men jag tycker man bör börja ta psykiskt våld precis på minst lika stort allvar som fysiskt oavsett om det handlar om det som sker i ett förhållande eller mellan skolungdomar. På sätt och vis är det nästan allvarligare eftersom det ofta orsakar lidande under en längre period och inte alltför sällan resulterar i någon form av fysiskt våld.

Det är populärt att ta upp saker som yttrandefriheten och den personliga integriteten men det får aldrig komma före människors välmående. Låt bostadsbolagen sätta upp bevakningskameror i problemtyngda områden, stäng ner webbsidor som uppenbart stödjer brottslig verksamhet osv.

Jag är inte en sådan som skriker efter strängare straff utan tycker tvärtom att kriminalvården kan bli mycket bättre på rehabilitering. Man måste inrikta sig på att förhindra brottsligheten och strängare straff har aldrig gett något nämnvärt resultat på den fronten. Hög brottslighet är symptom på att ett samhälle inte fungerar som det ska.

Jag borde börja blogga tror jag =)
Oläst 2007-11-25, 02:58 #2
gsocs avatar
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
gsocs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Jag tycker du borde blogga kan jag säga först.

Sen är det ju så att det första du pekade på, är faktiskt en tävling, och folk har ju val att ställa upp, och dom har även välgörenhetsdeltagare(kändisar), och varje gång om jag inte minns fel så går visst mycket pengar till välgörenhet...

Nu orkade jag inte skriva mer än så här, men tycker endå att det kan vara ett intressant diskussions ämne...
gsoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-25, 03:40 #3
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

[Gäsp]

Behandlas deltagarna som skit i fear factory? Jag måste ha missat något. För jag trodde fear factory var ett program som var/är frivilligt att ansöka till och om man kommer med i FF så får du ett antal uppgifter (alla deltagar i varje program har samma uppgift/test), klarar man det inte åker man ut. Och självklart får deltagarna säga att dom inte pallar det och åker därmed ut. Behandlas dom som skit? I think not.

[/Gäsp]
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-25, 07:46 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Vet inte om FearFactory är just förnedrings-TV direkt. Men det ÄR förnedrande för de som tycker om programmet (om det nu finns några sådana). :-D

Troligtvis skulle de få ungefär samma tittar-siffror vad de än visade. Har aldrig träffat på nån som faktiskt gillar FF. Men smaken är ju som baken... hårig!
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-25, 11:11 #5
Supermoderator

Supermoderator

Som jag skrev är det inte programidén i sig som är förnedrande... Läs mellan gäspningarna =) Igår skällde han ut en av tjejerna som inte vågade pröva alls rejält.
Oläst 2007-11-26, 02:04 #6
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Nov 25 2007, 12:11
Som jag skrev är det inte programidén i sig som är förnedrande... Läs mellan gäspningarna =) Igår skällde han ut en av tjejerna som inte vågade pröva alls rejält.
Han försöker väl peppa henne
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-26, 02:55 #7
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jo, det finns gott om skit på TV som förstör samhällsklimatet.

Ett bra exempel är alla dessa Amerikanska "Funniest Home Videos" tv-program där publiken skrattar åt folk som skadar sig, ibland rejält hårt och allvarligt!?

Visst, det som efterfrågas, det visas.. men tycker ändå det borde finnas en gräns.

Media och TV allmänt har en stor makt över samhället.

mvh
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-26, 04:38 #8
bonsai bonsai är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
bonsai bonsai är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Titta på lite dokumentärer och samhällsprogram istället, så kanske ni tar upp lite vettigare ämnen än detta. ^^
bonsai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017