FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Newbi Guide Sökes!
Jag har planer på att inhandla min alldeles första domän och jag har fallit för en .se-domän. Så nu undrar jag lite om hur domänhanteringen fungerar. Registreringen tycks vara någorlunda enkel då man kan göra detta på loopia genom att bara gå igenom ett formulär då man beställer domänen. Utöver registrering så finns det ett par saker till som jag är nyfiken på och hoppas få svar på. DNS: Om jag skulle köpa en domän från Loopia, vad innebär det då. Att jag äger domänen eller att jag hyr den ifrån Loopia? Har jag själv möjlighet att styra vart denna domän pekar själv? Och hur gör man detta? :blink: Har fått för mig att det sker med sk. Domain Name Servers, och att det skall finnas sådana gratis tjänster. Gäller det då att bara skriva in sin servers IP, eller är det något mer jag bör veta för att registrera en DNS? ![]() Subdomäner: När man inhandlar en domän, kan man skapa egna subdomäner själv isåfall hur många? Naturligvis också hur går detta till? :huh: Utöver dessa två punkter är det något mer som är viktigt att tänka på när man har sin egen domän? Mvh Daniel (anleningen till att jag talar om just loopia är att jag sett att de talas väl om dem i flera trådar här på WN.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ang. subdomäner: Det är webhotellet som avgör hur/om/och hur många subdomäner du kan ha. Du äger ju i princip allt "till vänster om" ditt domännamn, ja du är inte ens tvungen att ha www om du inte vill det. En subdomän brukar bara peka på en folder i din webmap hos ditt webhotell och det är dom som sköter detta åt dig, eller i vissa fall går det att sköta detta helt själv via adminsidor på webhotellet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej!
När det gäller .se-domäner så är det du som äger domänen. Du betalar för det första året till, i det här fallet, Loopia. Från år 2 får du fakturan från NIC-SE och det är också på www.nic-se.se som du själv pekar om din domän till det hotell du önskar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Är du medveten om att du är på WebmasterNetwork? Prova Googla så hittar du säkerligen information mer kring hur du ska gå till väga; eller åtminstone ett mer lämpat forum, på din nivå.
Känns ju inte direkt som om kvalitetsnivån på WN fungerar så bra längre, trots den "utlovade" kontrollen av nya medlemmar?
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller med. Även om personen i fråga får hjälp, så verkar inte inlägget vara av den typen som platsar i detta forum. Har man inte ens en domän, så vet jag inte om detta är den rätta platsen. Kanske för läsning, men det är allt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad sjutton är det ni klagar på? Att killen inte vet något om ompekningar? Senast jag kollade var detta ett forum för frågor. Måste man vara guru på nätverkskonfiguration för att räknas som webmaster? Det finns som bekant flera områden att vara "expert" på! Eller en webmaster kanske, uteslutande, sysslar med ompekningar av domännamn hela dagarna? Personen i fråga ställde en helt utmärkt fråga, väl beskrivet, och förväntade sig nog ett svar och inte att bli nertryckt i skorna. - "Kontrollera medlemmarna bättre"? - Du kanske skall ta dig en titt i spegeln!? Men som sagt, hoppas verkligen att jag missat ett inlägg som kanske tagits bort eller så. För bättre omdömme än såhär hade jag nog hoppats att medlemmarna hade! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||
|
|||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Ligger man på en sån basic nivå som inlägget ovan finns det mängder med information att hitta bara genom en enkel sökning på Google som skulle ge svar på hans funderingar. Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
För mig handlar inte frågan om personen är tillräckligt duktig eller inte, utan av ditt bemötande i forumet.
Jag tycker inte man behöver trycka ner någon i skorna bara för att denne inte är världsmästare på domänpekning. Jag är övertygad om att du är välidgt dukigt på vad du gör, men med "Du kanske skall ta dig en titt i spegeln!?" så tycker jag att du skall reflektera över ditt beteende gentemot andra, lite ödmjukhet skadar aldrig. Personen i fråga må vara ung och kanske falla utanför ramarna för detta communitys regler när det gäller kunskap, men han lär ju inte bli särskillt motiverad av svar som dina. Dessutom köper jag inte ditt argumet om att det är en trivial fråga, alla har vi olika intressen. Jag personligen ser gärna domännamn (och över huvud taget allt närtverksrelaterat) som en "blackbox", jag pluggar in något i ena änden och får ut något i den andre, vad som händer där emellan bryr jag mig inte mycket om. Jag tycker själva utvecklingsprocessen för att ta fram system är mer intressant, och har därför fördjupat mig inom dessa ämnesområden. Därför behöver inte en fråga som denne vara "simpel" för mig, ellerhur? Men för att inte glida för mycket från ämnet. Att tråden inte hör hemma här skulle jag kunna acceptera då forumägaren naturligtvis själv sätter upp reglerna. Men jag tycker inte reglerna skall rättfärdiga någon messerschmitt att trycka ner andra. Det som stör mig mest är att när jag läser "Dannys" inlägg så gör jag det med ett leende på läpparna, han verkar väldigt intresserad av detta ämne och hungrig på att lära sig. Tonen i ditt svar är precis tvärtemot! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Är ju din egna tolkning av mitt inlägg som får det att vara nedtryckande. Har inte gjort annat än att fråga om han visste vilken typ av forum det här är, konstaterat att inlägget var på en för låg nivå, hänvisat till Google och ifrågasatt nivån på forumet. Men att nivån är lägre än önskat är ju ingen nyhet utan ett problem som vi diskuterat många gånger tidigare. Om det är nedtryckande eller ej borde väl vara hur han själv uppfattar det isåfall och jag är säker på att han kan tala för sig själv utan att du kommer och tolkar åt honom. Självklart ser han det som nedtryckande om det är så det tolkas av andra. Däremot borde det isåfall vara en sak mellan honom och mig och hur det egentligen var menat... Att du kommer med påståenden om att jag är en okänslig person som gillar att trycka ner folk; är ju om något, ett påhopp utan dess like. Faktum är ju dock att det inte borde vara något nytt att han är på ett kommersiellt webmaster-forum där kvalitén på inläggen inte borde ligga på newbie-nivå. Borde inte vara något nytt eftersom han bl.a. skriver att han läst flertalet trådar här, fast vem vet, är kanske "newbie"-nivå de speglat, vad vet jag. Vad jag menade med att kontrollen av nya medlemmar inte fungerar är att de som t.ex. inte har någon kommersiell sida inte skulle godkännas för att göra inlägg och på så sätt skulle de bli upplysta om en minimi-nivå och då kanske upplysa sig om detta på annat håll för att sedan återkomma och vara bättre lämpade på detta 'seriösare' forum där nivån kan bibehållas. Problemet är kanske att det inte tillräckligt poängteras att det här forumet är på en mer professionell nivå än för "newbie"-guider. Eller så är det kanske bara jag som missuppfattat vilken nivå forumet ska hålla. Angående mitt beteende är jag övertygad om att man når bättre resultat genom att vara rak och rättvis än undvikande och skygg. Oavsett om du anser att det leder till motivering eller ej är min bestämda uppfattning att det snarare sporrar och hjälper än stjälper om man får något att leva upp till och lära sig att och hur man ska ta reda på saker och ting istället för att vi ska sänka oss till den nivån och servera det på silverfat. Hur gärna jag än vill att datorer och därtill förenlig verksamhet =) ska vara en blackbox som jag stoppar in saker i och får ut exakt det jag vill har jag sedan länge insett fakta; kunskap och förståelse är det enda som gör att man får ut det man vill. Om du vill fördjupa dig i grundläggande frågor för webbverksamhet eller inte har vi kanske inte med att göra, men att söka sig hit efter svaren känns bara inte rätt. I jämförelse är det ju heller ingen som ställer sig frågan här hur man skapar en websida. Vet man inte det så bör man nog söka informationen på annat håll... Men det är kanske bara min uppfattning av det här forumet...
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |