FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, börjar mer och mer fundera på att starta eget efter att ha gått arbetslös sedan studenten i somras. När jag väl funderar igenom allt är det webbsidor jag vill syssla med och annat jobb känns mest bara som en plåga.
Problemet när man kör eget är väl egentligen att man kan bestämma sina egna tider. Och för en person som jag är det inte bra ![]() Ni som kör eget eller jobbar, vad har ni för arbetsschema/arbetstider. Alltså hur är det hela planerat, med raster, lunch osv.? För om jag ska lyckas med att starta eget krävs det nog att jag lurar mig själv att jag måste följa schemat - även hur lockande YouTube, spel och allt annat kan vara under dagarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi jobbar som minst 10-18 men ofta så slutar vi inte föräns kl 20.
Jag vet inte vad du jobbar med men som egen så är man ofta låst till att jobba med sammarbetspartner som kanske har vanlig kontorstid. Ang. luncher så tar vi det när vi är hungriga alt. när vi har tid. Man har ju inte råd att missa en affär. Jag tycker inte att det stämmer när folk säger att det är så bra att vara egen för att man kan disponera sin tid själv. Jag har typ alldrig varigt så låst som jag är när jag jobbar själv. Sen kan man ju som idag kommer snor bakis til jobbat 1,5 timme försent och jobbar i 10 min och sedan ta 1 timme lunch men det hör ju inte till det vanliga att man har möjlighet att göra så. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu har jag inte företag, men jag har varit anställd under fria former, med egna arbetstider osv.
Jag gjorde så att jag gick upp halv sju och åt frukost och duschade. Det tar ju inte så lång tid att ta sig till jobbet när man jobbar hemma, så klockan sju satt jag på kontoret med en kaffekopp i handen. Sen jobbade jag till 9:30 och då var det fikarast. Lätt att missa, men om man tar den pausen, med en frukt eller en morot eller liknande, så blir man mer effektiv. Det är när man blir ineffektiv och okoncentrerad som spelen lockar. Efter 15 minuters paus var det dags att jobba igen. Klockan 12 var det 30 minuters lunch. Positivt är om man hinner ut i friska luften en sväng då. Frisk luft rensar hjärnan. Sedan jobb igen, till 14:30 då det var kaffe och frukt igen, 15 minuter. Sedan jobb till klockan 16-16:30 då jag "stämplade ut". Om man räknar efter lite har jag då gjort 8,5-9 timmar (fikarast är arbetstid, lunch är inte det). Det gör att jag kan sluta lite tidigare någon dag, ta sovmorgon någon dag, eller vara lite okoncentrerad en stund någon dag. Det är bristande koncentration som är din största fiende. Se till att vara pigg när du jobbar, och se till att ha något att göra. Planera din tid. Sätt upp ett projekt, med olika delmål och sätt tider då detta ska vara klart. Dels är det viktigt för dina kunder, och dels är det viktigt för dig. Säger du till en kund att du kan vara klar på fredag klockan 12, och det visar sig att du är klar redan på torsdag förmiddag, då har du tid att spela eller titta på YouTube. Alternativt kan du tjuvstarta med nästa projekt, och samla ihop så du kan ha en hel dag ledigt. Känner du att YouTube lockar, ta en promenad. 5 minuter i friska luften ger koncentrationen tillbaka, och undviker att hela eftermiddagen går åt på YouTube. Där har du mina tips. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
StefanBergfeldt: Mycket bra tips! Ska testa att implementera detta imorgon
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Man känner igen det där med koncentration, tyvärr är det faktiskt din största fiende.
Jag tyckte Stefan kom med en hel del smarta lösningar för o undvika slösurfning . |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har hört tipsas att det är bra att inte jobba hemifrån, om det finns möjlighet. Detta eftersom man då tvingas arbeta och hamnar i en miljö som inte är hemma.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle rekommendera att så fort som det tillåts skaffa ett kontor. Visst är det skönt att jobba hemifrån men om man är som jag och som jag förstår också du Spindel så blir det inte 100% fokus i en sådan situation. Känslan av att gå till jobbet och att sedan komma hem från jobbet är viktigt enligt mig.
I grunden handlar det om att planera och prioritera sitt arbete. Gör man det så har man hjälpt sig själv mycket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tackar för alla tips hitills! Det med bla. rasterna som StefanBergfeldt tog upp ska jag allt pröva. Och på något sätt behövs det väl ett kontor också för att få den riktiga jobbkänslan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Beroende på vad du jobbar med så kan du ju, om du vill, sitta på ett café, bibliotek eller liknande om du inte kräver total tystnad osv. Som ett nybörjarkontor, ungefär.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|