FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har problem med min externa Western Digital Elements på 500gb. När jag försöker komma åt vissa filer får jag "Input / Output Error". Disken är formatterad i ext3 och körs under linux. Har testat diverse hjälpmedel såsom: fsck, System Rescue Linux, gParted och Ontrack EasyRecovery. Jag får inte på något sätt fram några av dem skadade filerna. Ungefär 1/3 av alla filer är oåtkomliga. Någon som har nåt förslag på vad jag kan göra?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Sannolikt är du rökt, det låter som ett allvarligt fel på själva disken... Rädda vad som räddas kan och skaffa en backuprutin. Du har provat några av de vettiga verktyg som finns. Det finns fler att testa, men ju mer du testar desto större är risken för att problemet kommr omfatta ännu fler, eller alla, filer.
Har du provat att dumpa allt innehåll, inklusive eventuella fel, till en annan disk, med till exempel dd?
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
kan inte. jag har bara en disk i den storleken och gparted gillar inte att krympa trasiga volymer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
jag kan inte det. jag kan ju inte läsa vissa filer. håller på att dra ut dem filer jag kommer åt till en annan extern disk sen får ja se vad jag gör åt min disk. kanske nåt program liknande dem som såna här recovery-företag använder? nån som vet namnet på något sådant program?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Har du flyttat din disk i en väska eller liknande...
Hårddiskar gillar inte att bli skakade... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
ext3 är lite jobbigt filsystem, det är svårt att göra undelete på filer med det filsystem. Dock är fs:et journalförande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
dd klarade 147mb sen dog den av input/output error.
edit: jag tror ja vet varför det har blivit så här. jag har använt disken under både linux och windows.det senare med nån extragrej som hette ext2/3ifs. kan det vara problemet att jag låtit windows skriva till den? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag hadde ett liknande problem, och som nån ovan skrev så hadde jag sprungit runt med den i en väska, dock varit försiktig och aldrig slagit i något, men när jag kom hem så var allt trasigt och inget verkade vara helt, funkade inte på nått sätt, men så prövade jag i brist på andra idér att stoppa in skiten i en mac och formatera, och det fungerade...sen dess har den fungerat...men slutsatsen var att jag fick inte ut nån data efter många upprepade försök...
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|