FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan jag funderar på att starta en Firma (Enskilt företag).
Finns det någon man kan betala för att någon ska starta det åt en?(SÅ man slipper att fylla i allt?) Om man väljer att skydda sitt namn hos Bolagsverket geller det i hela sverige eller bara i länet? tack för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är inte mycket du behöver fylla i för att komma igång, dessa blanketter finns tillgängliga på skatteverkets sida.
Vad gäller namnet så tror jag inte du kan skydda det i hela sverige som EF, men jag kan ha fel, ett samtal till Bolagsverket ger dig svaret. Du kan få den hjälper av en revisor, kontakta vilken redovisningsbyrå så hjälper de dig |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar för de snabba svaren det blir till att slå en signal till Bolagsverket om namnet och sedan får jag väll försöka mig på att fylla i själv
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Hade jag varit i dina byxor hade jag fyllt i allt själv, de kronor du skulle lägga på det kan du säkert lägga på något vettigare när du väl är igång. Sjäva pappersjobbet innan starten tar ingen tid, det kan dock ta lite tid innan skatteverket ger dig klarttecken, men det kan inte något annat företag göra heller åt dig.
Så mitt råd, gör det själv! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
är du lat eller varför kan/vill du inte göra det själv?
Det är inte svårt, inte tar det lång tid heller. Det kostar 800 kr (har jag för mig) att registrera EF hos Bolagsverket (med namnskydd i det egna länet). F-skattesedel och Mervärdesskattesedel (aka moms) gör du hos Skatteverket och kostar nada. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En enskild firma har namnskydd i ett län, du kan skaffa namnskydd i flera län mot en extra avgift per län.
Ekonomisk förening och aktiebolag har namnskydd i hela landet. I praktiken bör inte namnskyddet vara något problem om du täcker upp namnet under de populäraste toppdomänerna.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar beslöt mig för att göra det själv samt har tagit kontakt med en revisor som ska hjälpa mig lite
![]() Stort tack till er alla! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Hur gammal måste man vara för att starta EF. Har för mig att det är 16? Men när man inte är myndig får man väl inte täckna avtal så hur driver man ett EF som minderårig?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Är inte säker på ålder, men det finns att hitta bl a här på wn.
Dock kan det nog vara lite svårt att vara för ung, då risken är att man inte anses seriös, avsaknad av erfarenhet m m. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|