Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Flera språk, web/mobilt men bara en domän

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-31, 18:23 #1
mikli850 mikli850 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
mikli850 mikli850 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Hej
Jag har läst igenom de flesta trådar här om att använda flera språk, men kom på att jag har en till variabel att lägga till och det är mobilanpassade sidor.

Så jag tänkte beskriva vad jag tänkte göra och se om någon har någon feedback, svar på mina frågor.

Jag driver en svensk site som ett kul och lärorikt projekt/bisyssla med diverse mobiltjänster: mobilize.se och tänkte nu göra en internationell version med lite roligare namn.

Tanken var att lägga in innehållet från mobilize och att den nya siten skulle ta över. Dock upptäckte jag till min glada förvåning att Gtoolbar uppdaterat min site till PR4, så jag vet inte om det kommer påverka hur jag gör.

Alltså en internationell site med .com namn. Sidan kommer från början bara att stödja eng och sv men tanken är att bygga den så att fler språk kan läggas till.

Jag tänkte använda gettext och något mallsystem. Jag kommer också att kolla om det är en mobiltelefon som besöker sidan och i de fallen välja en mobilanpassad mall.

Standard kommer att vara engelska och webbgränssnitt. Jag kommer att ha flaggor så att man kan välja svenskt språk via flaggan. I så fall kommer man ihåg det via en cookie. Annars kollar jag även i i accept headern ifall svenska föredras och väljer då det språket istället. Är det en mobil så visar jag mobilgränssnittet.

Servern är ett svenskt webbhotell, som jag är nöjd med och har ingen direkt anledning att byta till någon som ligger i USA.

Jag vill inte ha massa olika lokala versioner, med lokala topdomäner, om det inte är nödvändigt ur SEO perspektiv. Då jag vill driva länkningen mot .com domänen. och inte känna behov av att lägga beslag på lokala domäner. Då man vill ju inte lägga ut massa pengar om man ändå inte vet om det blir något med siten.

Vad finns det för problem med detta upplägg?

Från det som jag läst tidigare:
* Skulle kunna bli problem med att google bara indexerar de engelska sidorna. Men om jag har länkar till mallsidorna för de andra språken från startsidan så borde det väl inte vara något problem?

* Skulle kunna bli problem med att google inte hittar det mobila innehållet. Men hittills så finns faktiskt mina mobilsidor med i google index på google.com/xhtml (mobila webben)

* Skulle kunna bli problem för att jag vill få bra trafik internationellt men har servern i Sverige. Hur stor betydelse har detta idag? Läste bl.a. http://www.webmasternetwork.se/index...11703&hl=&s=wn

* Hur stor betydelse har de lokala top-domänerna?

* Skulle kunna bli problem med att jag får massa engelska länkar, vilket gör att de svenska sidorna kanske åker ned i sökning hos google. Skulle en lösning där kunna vara att få folk att länka till domänen.se (jag har reggat iaf .se versionen) och att den gör en 301 till domän.com/?lang=sv så att den hamnar direkt på de svenska sidorna?

* Finns det risk för "duplicate content", på de sidor som ex mobilize.se/vcard som inte har så mycket text utan bara är en enkel funktion?

* Hur påverkar det när man använder 301, 302, 303 på länkar?

Det blev lite långt då jag ville vara så grundlig som möjligt.
Tacksam för alla svar.

MVH Micke
mikli850 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017