Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rutiner - Förändring

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-29, 10:49 #1
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag är en person som alltid har levt på nätterna, hoppat över någon nattssömn då och då för att jobba. Och jobbat 2 och någon enstaka gång 3 dygn i sträck. Fuskat med maten, känt mig stressad över hela tiden vara available i telefonen och på mailen. Allt detta toppat med minst fre och lördag på klubbar och krogar "för att inte missa det sociala livet".

Misstänker att det är flera av min sort här inne, folk som helt enkelt ger sig fan på att få saker klara och då inte tänker på konsekvenserna. Allt vi vill är ju bara att allt ska fungera.

För 3 veckor sen kände jag verkligen hur jag gick utför och allt runt om kring var på väg att rasa med mig, Det var på en måndag och jag visste verkligen inte hur jag skulle ta mig igenom tisdagen. (i vanliga fall hade jag bara sovit hela tisdagen och kört vidare på onsdagen, men jag kände att det inte kommer kunna fungera om man ska tänka lite mer långsiktigt).

Tisdagen sov jag på. när jag vaknade så gick jag till ett gym, köpte ett årskort (avdragsgillt!) och la upp ett träningsschema med 4pass iveckan, för att kunna köra igenom hela kroppen (fick jag lärt mig, då jag aldrig hade satt min fot på ett gym innan mer eller mindre).

Onsdagen ställde jag klockan på 05,45 klockan 06,15 var jag på gymmet. Körde en timme i olika maskiner. Vidare till ett café som har frukostbufé. Var på kontoret/lagret vid 8 - halv 9. Så även på torsdagen och fredagen. (fy fan vilka dagar!)

Helgen vilade jag. På måndagen körde jag igång igen på gymmet och bestämde mig för att planera/systemera upp mitt arbete bättre än förut. Och vara stenhård med att ta matraster samma tider varje dag.

Ja ni vet försöka få ordning på allt bara!

Idag känns det verkligen som jag har lyckats, en timme på gymmet imorse och jag var inte änns trött när jag vaknade. Detta 4dagar iveckan kombinerat med bättre matvanor och att försöka jobba med en sak samtidigt bara (förmiddagar tillängat ena företaget och em tillägnat andra projekt).

Vad mycket mer saker man får gjort!
Vad MYCKET piggare jag har blivit!
Vad skönt det är att kunna somna på nätterna utan massa saker i huvudet!
Vad skönt det är att vakna och veta vad man ska göra direkt på morgonen!

Varför har jag bara tänkt långsiktigt i företagen förut och inte när det gäller mig själv?

Hur ser det ut för er och vad har ni för rutiner?
Killar och tjejer, sköter ni era kroppar lika bra som era företag?

Nu är nästa steg för mig att inte vara en Post-it människa! hehe
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-29, 11:00 #2
stakess avatar
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
stakess avatar

Reg.datum: May 2005
Jag kan inte jobba och koncentrera mig om min kropp inte mår bra och min hjärna inte är utvilad. Det är skönt med rutiner, men jag har lätt för att falla ur dom. Jag har som regel att träna gym varje onsdag och lördag, sen är vi en liten grupp med badminton-entuisiaster som brukar köra ett par gånger i veckan, det är lagom
stakes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-29, 11:22 #3
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Ja, att träna och sköta maten gör mkt för både den fysiska & psykiska hälsan. Om jag inte tränar på ett par veckor börjar jag känna av musarmen, jag skulle inte kunna sluta träna för då skulle det bara vara en tidsfråga innan jag blir "arbetskadad".
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-29, 11:25 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Wow, måste säga ett stort grattis! Det är sjukt svårt att ändra sig själv och sina rutiner, har testat utan framgång.

Känns som jag lika gärna hade kunnat skriva hela din första paragraf, och får se resten som ett framtida mål.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-29, 11:27 #5
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Försök hålla uppe det bara. Brukar fungera för mig under sommaren när alla glada färger hjälper en att hålla humöret uppe. Problemet med hösten är att den grafiska designer som Gud använde sig av såg endast i svart och vitt. Skåne har ju höst 6mån om året så vi håller oss i de mörka och tråkiga nyanserna i skalan.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-29, 14:13 #6
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag har slutat sitta upp till klockan 04.00 och jobba. Nu är det alltid sömn innan 00.00 som gäller på vardagar. Upp 09.00 och jobba. Äta sunt och regelbundet försöker jag också.

Det är stör skillnad i produktivitet. Sedan försöker jag också varje kväll planera nästa dag med olika todolistor. Så får jag ingen ångest över att jag inte vet vad jag ska göra eller gör för lite dagen efter. Uppsatta mål ska nås helt enkelt.

Saknar bara gymmet nu
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-29, 14:42 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Vad är detta, ska hela branschen gå och bli normal? =)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-29, 14:54 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Stort grattis Mickee! Men det är lätt att falla tillbaks i gamla dåliga vanor. Man brukar säga om rökning att det svåra är inte att sluta. Det svåra är att inte börja igen. Det samma gäller alla dåliga vanor som man försöker göra sig av med. Så egentligen kan man aldrig säga att man lyckats helt, utan det är en ständig kamp för att upprätthålla ett någorlunda sunt leverne.

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Framför allt så slarvar jag med sömn. Jag fick mig en tankeställer för någon månad sedan då jag satt i bilen och kände mig så grumlig i skallen att jag egentligen inte borde ha kört bil. Ändå har jag inte lyckats få någon struktur på dagarna. Jag var uppe klockan 05.00 idag (normalt jobbar jag fram till 04.00) och nu känner jag mig ordentligt jetlaggad. Problemet är att jag brukar piggna till runt 24.00 då jag egentligen borde gå och lägga mig.

En sak som jag har märkt är hur stor skillnad maten gör för välbefinnandet. Jag har haft tur och utrustats med en kropp som processar allt skräp jag stoppar i den som sallad och grönsaker. Trots en hård livsstil så har jag inte varit sjuk så länge jag kan minnas (inte ens förkyld). Dock har jag märkt de gångerna jag börjar äta nyttigt att jag blir piggare och på bättre humör. Så att äta rätt är inte bara en fråga om att hålla vikten, utan är även direkt kopplat till en persons psykiska välbefinnande. Detsamma gäller naturligtvis för träning och fysisk aktivitet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-29, 20:27 #9
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Grattis till framgången. Har själv varit i din sits och efter att jag börjat tacka nej till jobb (ja man kan göra det), dela upp kundjobb, avsätta mindre tid till egna (meningslösa) projekt och offline-tid har hälsan och humöret återvändigt.
qb1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-29, 21:15 #10
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Vet att vi snackade om dygnsrytm 17 oktober förra året.

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=ST&f=7&t=16922

Denna period på året är sövande
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017