Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ip-telefoni med fastpris?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-26, 16:38 #1
TjänsteGuiden TjänsteGuiden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2007
Nykomling

Hej,

Vi undrar ifall det finns några leverantörer som erbjuder fastpris till den svenska mobilanätet(eller mycket låga priser till mobiltelefoner).?

Varför jag undrar är att våra säljare kommer ringa från en dailer och då är kommer det ringas direkt från datorn till våra kunder. De flesta ip leverantörer debiterar per minutetaxa till mobiler och har en fastkostnad till fastnätet.

Kan någon rekommendera någon bra lösning?
TjänsteGuiden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-28, 23:48 #2
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by TjänsteGuiden@Oct 26 2007, 16:38
Hej,

Vi undrar ifall det finns några leverantörer som erbjuder fastpris till den svenska mobilanätet(eller mycket låga priser till mobiltelefoner).?

Varför jag undrar är att våra säljare kommer ringa från en dailer och då är kommer det ringas direkt från datorn till våra kunder. De flesta ip leverantörer debiterar per minutetaxa till mobiler och har en fastkostnad till fastnätet.

Kan någon rekommendera någon bra lösning?
Någon?

måste finnas några kunniga här som kan hjälpa mig.

Jag önskar ringa för fastpris från iptelefoni till mobiltelefoner i sverige?
TjänsteGuiden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-29, 07:33 #3
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Jag vet att bearcom kan hjälpa dig, dom har sådana lösningar. Nu är det visseligen skräddarsytt och oftast menat för större företag men värt en chans. Fråga efter Olev.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-29, 19:54 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Skulle nog säga att det går bygga egen sådan lösning själv.

Sätt upp en asterisk växel, köp något mobil fastpris abb och koppla mobiltelefonen via någon seriekabel till asteriskväxeln så har du en lösning. Sedan skickar du vanliga telesamtal till vanliga IP-tele leverantören.

Eller så köper du ett abb från alla 4 leverantörer som erbjuder ringa gratis till sina egna nät och 4 mobiler till asteriskväxeln för att skicka samtalen rätt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-30, 00:28 #5
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
se7ens avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Oct 29 2007, 20:54
Skulle nog säga att det går bygga egen sådan lösning själv.
Sätt upp en asterisk växel, köp något mobil fastpris abb och koppla mobiltelefonen via någon seriekabel till asteriskväxeln så har du en lösning. Sedan skickar du vanliga telesamtal till vanliga IP-tele leverantören.
Eller så köper du ett abb från alla 4 leverantörer som erbjuder ringa gratis till sina egna nät och 4 mobiler till asteriskväxeln för att skicka samtalen rätt.
Detta låter mycker intressant.

1. Finns det någon manual på nätet? Googlade lite men fick bara fram info om servern.

2. Om flera säljare är uppkopplade mot samma server och det rings ut flera samtal samtidigt. Blir det inte problem om man har bara har en lur? Vad jag vet så klarar inte en telefon att köra två samtal samtidigt. Du kan parkera ett och återuppta det sen.

3. Om vi säger att vi kopplar 4 olika telefoner till detta. Hur vet servern vilken telefon som tex. ringer gratis till telenor? Idag är ju inte telefonnumret, dvs. själva prefixet som styr operatören. Du kan ju ta med dig ditt nummer till vilken operatör du vill?

Även om det inte var jag som startade tråden så är jag tacksam för svar.
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-30, 01:31 #6
se7ens avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
se7ens avatar

Länk med en video om just asterisk: revision3.com/systm/asterisk/
Oläst 2007-10-30, 02:10 #7

Vet inte om det finns någon komplett manual för just det, men varje telefon fungerar ju som vanligt typ med AT kommandon.

Är ju lite begränsning på antal aktiva linjer, bör gå fram vilken operatör ett visst nummer är kopplat till.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-30, 06:56 #8
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Låter lite för enkelt att bara koppla ihop en telefon och asterix med seriekabel.. Vissligen styrs telefon med AT kommandon, inte samma sak om att skicka röst. Plus att asterix är ganska svår konfad.

Jag har gjort så här, när jag velat ha billiga vidarekopplingar. Man skaffa ett abb hos telia där man få ringa gratis från fast abb till telia mobiler, sedan vidarekopplar man samtalet från IP operatörer till fasta abb. Vår IP operatör har gratis samtal inom fastanätet ..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-30, 09:26 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Annars är fastpris abonnemnagen hos mobiloperatörerna rätt billiga. Både Tele2 och Telenor har abonnemang för runt 500 kr där du kan ringa 3 000 eller 6 000 minuter i månaden. Skaffa en mobil per säljare....
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-30, 11:57 #10
se7ens avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
se7ens avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Oct 30 2007, 10:26
Annars är fastpris abonnemnagen hos mobiloperatörerna rätt billiga. Både Tele2 och Telenor har abonnemang för runt 500 kr där du kan ringa 3 000 eller 6 000 minuter i månaden. Skaffa en mobil per säljare....
Ja den lösningen har vi också tittat på. Telenor har t.ex. en tjänst där man kan välja att det fasta eller växelnumret visas när säljaren ringer ut från mobilen. Dock är problemet där att det tar sån tid för säljaren att mata in nr direkt i mobilen. Vet ni om det finns något gratis "dialerprogram". Våra säljare jobbar väldigt självständigt och raggar sina kunder själva via olika infokanaler som t.ex. hitta.se etc. Detta skulle ju vara kanonbra att copy o pasta.

Nästa problem är ju ljudkvalitén. Självklart får man köra över 3G för att få högsta/bästa ljudkvalle och ha ett bra headset. Någon som har något headset att rekommendera ihop med en sonyericsson lur?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017