FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är marknadsvärdet på en webbutik med ca 5000 artiklar och SEO på det? Alltså vad kostar det att köpa en sådan webbutik av en konsultfirma av valfri modell ( Stor eller liten )
Det som skall göras är : -Bygga importscript från en branschstandard på filer. -Fixa upp script för bilder, så dom får vattenstämplar -Fixa en SEO vänlig struktur på webbshoppen - En massa annat småpull. Vad innebär detta i tid och vad är timdebteringen? OBS! Detta är en hypotetisktställd fråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu blandar du marknadsvärde och konsulttid.
Kan du förtydliga din fråga lite? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Har börjat ringa runt till olika företag för att se vad dom har att erbjuda hittills verka det bara vara skräp. Har en känsla av många som kränger webbutiker har ingen kunskap om E handel , utan har bara hacka ihop en hög med script som dom tar betalt för. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Man kan med relativt små medel och på väldigt kort tid bygga en mindre e-handelslösning. Sen handlar det mycket om vad man vill ha för funktionalitet. Vad menar du med "En massa annat småpull."?
Vill du ha en enkel och billig lösning så finns dem men man får oftast vad man betalar för även om nivån skiljer sig en hel del bland aktörerna på marknaden. Det är bra att du kikar runt och jämför men se till så du vet exakt vad du vill ha. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Men sedan skall man koppla några tusenbilder som ligger i en tabell typ artikelnummer , filnamn. Plus annan information som man får i från leverantören skall kopplas, då kändes helt plöstligt den här färdiga webbutik för 700:-/mån med frames välidgt bökig och strulig att sköta rent tekniskt, framförallt begränsad emot en OsCommerce lösning. Fördelen med OsCommerce är att dels äger bolaget jag jobbar för "koden" , sedan kan man ändra fritt, man kan ligga på valfritt webhotell. Nackdelen är att man har inte samma enkelhet som har köpa någon från hylla. Men skall man hålla på med så mycket artiklar som 10.000 så måste man väl antaligen bygga det på något som är öppet Jag ogillar personligen hemsidor som bygger på frames, tycker det känns omodert. Hur SEO synvinkel är det som en hög med hundskit, man vill helst inte ta i det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du har 5000 artiklar så tror jag att du kan få svårt att hitta en bra e-handelsleverantör för 700 kr/mån.
Jag skulle nog inte ens överväga någon av dem som finns idag, men jag vet inte säkert. 5000 artiklar är väldigt mycket och med de e-handelstjänsterna som kostar mellan 300 och 3000 kr/mån får du nog svårt att arbeta med sajten. Antingen får du räkna med en skräddarsydd lösning/plattform från någon av de större aktörerna eller så får du sätta upp din egna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror att svaret du söker (även om det är svaret du inte vill ha) är att bygga på en öppen plattform (t.ex. osCommerce) och därefter hyra in en eller flera kodare som kan fixa de funktion du vill ha (dvs. konsulttimmar). Jag har själv begränsad programmeringserfarenhet, men t.o.m. jag lyckades få till osCommerce att se både proffsigt och "svenskt" ut efter lite eget knåp.
Som föregående talare så överväger jag inte ens färdiga e-handelslösningar, och vill du ändå ha det "custom", så är det ju enbart dumt att betala för en plattform du inte ska använda, framförallt när det finns formidabla plattformar att tillgå! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Jag kan hålla med om OsCommerce har en del önska. Men OsCommerce verka vara en lösning fungera bäst, om man inte har skyhög budget på flera 100 k. OsCommerce har inga problem att dra runt ett artikelregister med 5000 artiklar och troligen inte på 10 000 heller.
Väljer man OsCommerce så slipper man dessutom dessa idiot begräsningar som en del leverantörer av Webshoppar har, där dom reglera hur många artiklar jag skall få ha. Att koda en egen webshop är något jag i dagsläget inte överväger, för det är riktigt jobbigt, har gjort några st förut. Jag tycker inte 5000 artiklar är så mycket, målet är att det skall finnas runt 10 000 artiklar, växer man ur webhoteller så hyr man bara en egen linuxserver, kör webbutiken på. Det svåraste är inte webshoppen utan att bygga en bra databas med innehåll. Men att anställa en hög med kodare känns inte motiverat ekonomiskt, php är inte så där jättesvårt.. Det är ungerfär som basic, med C syntax. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Finns väl många som levererar anpassade lösningar baserade på OsCommerce.
Vet att en bekant pratade om att göra det, vet inte hur det gick för honom. Bra sätt att kunna leverera en kompetent produkt till lågt pris. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Men det flesta webbutiker som man köper färdiga från hyllan är tydligen inte så lämpliga för större produktmängder, som är kravet i det här fallet, om nu inte har en jätte budget på flera 100k . |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|