FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag håller på med ett bygge där jag behöver kunna styra bland annat elpatroner och en pump. Allting ska styras via en liten pekskärm med ett grafiskt interface. Datorn behöver ha koll på temperaturen från tempgivare och kunna slå på och av elpatroner med mera.
Jag behöver nog inte beskriva just det så ingående för det jag undrar över är själva datorhårdvaran. Vad behöver jag? Allting måste vara ganska litet. Jag har tittat på diverse ITX-moderkort och de är ju visserligen väldigt små men är också fullspäckade med onödiga prylar som ljud och tv-ut osv. Jag behöver i princip ingenting förutom vga och usb (eller vad för slags port man nu bäst övervakar och styr alla prylar med), inte ens nätverk behövs. Var kan man hitta såna moderkort? Helst vill jag att den startar upp supersnabbt. Man ska inte behöva vänta ens en halvminut på att den bootat färdigt. Går det att ta bort en massa "onödigt" i tex Linux och få den att starta mycket snabbare än normalt? Ett problem jag funderat på är att man antagligen kommer stänga av allting genom att bryta strömmen tvärt. Datorer gillar inte sånt, men det verkar inte rimligt att användarna ska trycka "shutdown" på touch-panelen, vänta ett tag, för att sedan bryta strömmen på det andra (tänk industriprodukt som ingen har tålamod att vänta på). Kanske lite fel forum för detta men jag vet att det finns många tekniskt kunniga här så jag gör ett försök. ![]() Tacksam för alla tips och tankar kring detta. |
|||
![]() |
![]() |
|
|