Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bannerstorlekar, standards

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-05-28, 21:38 #1
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Jag blir inte klok på vilka standarder som gäller för bannerstorlekar och vad deras rätta benämning är. Vilka är vanligast? Jag måste ta hänsyn till detta redan nu när jag är i ett layoutdesignskede av en site och vill givetvis välja en standard som inte kräver att en framtida annonsör måste göra om sina banners.

Letade runt på några stora siter i sverige och har hittat dessa under deras prislistor:
Kod:
button           140 x 140
banner          468 x  60
Big Banner       792 x 90
superbanner      975 x 100
Widescreen       250 x 120
Dubbel widescreen 250 x 240
Trippel widescreen 250 x 360
rectangle1        250 x 145
rectangle2        310 x 250
rectangle3        375 x 250
square          265 x 120
billboard         140 x 350
Skulle behöva ett format som ligger runt 170 x 120 ... är det vanligt eller måste man propsa på att annonsörer fixar sådana (eller fixa själv) ???
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-28, 21:59 #2
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Bengts avatar

Jaa, du..... Kan man alls tala om någon standard på bannerstorlek. Jo, 468x60, det har väl länge varit EN standardstorlek. Tyvärr så förekommer all möjliga (och omöjliga) storlekar när man t.ex. tittar igenom tradeDoublers olika annonsörsprogram. Just 170x120, som du efterfrågar, det är nog ändå en riktigt udda storlek... men kan säkert förekomma det också. 120x60 kan nog sägas är standard också, liksom småknapparna 88x31.
Det är faktiskt ett problem, det som du tar upp nu. Skapar man ett visst utrymme för reklam på en sida vill man ju helst kunna byta till vilken som helst av alla annonsörer på den platsen. Man kan inte det idag. Ja, om man inte ska skala om en annonsörs annons själv. Några verkliga standardstorlekar borde läggas fast och accepteras av alla. Alltså så att alla företag alltid skapade banners i just dom storlekarna först, vill dom sen ha extra storlekar så kan dom förstås även ha det.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-29, 18:48 #3
Adnet Adnet är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Adnet Adnet är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
486x60 är ju det klassiska annonsformatet för internetannonsering, men min erfarenhet att det går mer och mer åt lodrätta annonsformat.
Lodrätta annonser ger i regel högre klickratio än vad vågrätta annonser. 140x350 är ett intressant format.
Adnet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-29, 20:14 #4
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by Adnet@May 29 2004, 18:48
486x60 är ju det klassiska annonsformatet för internetannonsering, men min erfarenhet att det går mer och mer åt lodrätta annonsformat.
Lodrätta annonser ger i regel högre klickratio än vad vågrätta annonser. 140x350 är ett intressant format.
Tror du inte på att det egentligen är på väg bort från banners överhuvudtaget? Att det blir mer textannonsering som kommer att gälla? Visst stora banners ger väl fortfarande en del, men allt fler verkar protestera mot "dessa hemska stora blinkande annonser". När det blir ett klart minus för en sajt att ha reklambanners av det spektakulära slaget, och mätbart i statistiken, tror jag att de flesta drar sig för att lägga in dina 140x350 banners (särskilt om dom blinkar). Sen är det ju en fråga om hur långt dom som jobbar med annonsspärrar lyckas nå. Det lär ju redan vara så att popupreklam spärras av väldigt många. En ren textlänk ska dom väl ändå inte kunna spärra i första taget?
Oläst 2004-05-30, 11:42 #5
Roberts avatar

Roberts avatar

Lustigt att du nämner det, när jag surfade runt igår så kollade jag upp storleken på de ställen jag besökte och såg flertalet med 170*xx, dock verkar de flesta ha 140*xx (höjden spelar ingen större roll för mig)
Så...jag tror jag kör med 140 i bredd iaf...det är ju lättare för mig att göra plats för smalare banners än bredare i dagsläget.

Ang. blockering av textlänkar; Så länge länken kommer via din egen server är det svårt att blockera, men om den skrivs ut av den annonserande servern så är blockering av textlänkar ett faktum redan idag.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-30, 14:03 #6
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Medlem

Här finns en lista över IAB:s standards:
http://www.iab.net/standards/adunits.asp

Rectangles and Pop-Ups
300 x 250 IMU - (Medium Rectangle)
250 x 250 IMU - (Square Pop-Up)
240 x 400 IMU - (Vertical Rectangle)
336 x 280 IMU - (Large Rectangle)
180 x 150 IMU - (Rectangle)

Banners and Buttons
468 x 60 IMU - (Full Banner)
234 x 60 IMU - (Half Banner)
88 x 31 IMU - (Micro Bar)
120 x 90 IMU - (Button 1)
120 x 60 IMU - (Button 2)
120 x 240 IMU - (Vertical Banner)
125 x 125 IMU - (Square Button)
728 x 90 IMU - (Leaderboard)

Skyscrapers
160 x 600 IMU - (Wide Skyscraper)
120 x 600 IMU - (Skyscraper)
300 x 600 IMU - (Half Page Ad)
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-30, 18:17 #7
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by bjornstrom@May 30 2004, 14:03
Här finns en lista över IAB:s standards:
http://www.iab.net/standards/adunits.asp
Tack för det, Björnström, bra information.
Om nu alla ville följa denna standard ändå. Som du ser i Roberts första inlägg så finns det alla möjliga andra storlekar, och den erfarenheten har även jag.
Jag vet inte, kanske alla webmasters behöver slå fast att man använder bara dessa standardstorlekar och bojkottar alla andra??
Oläst 2004-05-30, 18:37 #8
Medlem

Medlem

Det hänger ju mest på vilka annonsörer man har.

Stora annonsörer anlitar reklambyråer och då är det standard som gäller - kostnaden för att ta fram ett specialformat är ju väldigt stor. Mitt tips är att hålla sig till IAB (vilket även phpadsnew gör) för att slippa strul.
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-02, 11:33 #9
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Stora annonsörer anlitar reklambyråer och då är det standard som gäller - kostnaden för att ta fram ett specialformat är ju väldigt stor.
Där har vi egentligen den stora grejen. Du måste fråga dig själv om du gör en sajt där mediabyråerna skall kunna gå in med större kampanjer, för som sagt så är det standardformat (och då även helst 468x60 eller 140x350) som gäller. Har du däremot mer flexibla (läs: mindre) annonsörer så brukar de kunna anpassa sig ganska bra.

Jag skulle dock inte göra en webbplats idag utan antingen en 468x60 eller 140x350-plats. Det finns lite för mycket potentiella annonspengar där för att man inte skall ha utrymmet.

I övrigt, bannerannonseringen kommer inte att dö ut. I en textlänk kan du inte sälja ett varumärke eller branda en produkt. Åtminstone de företag jag jobbar mot är minst lika intresserade av det som att få klick - då gör det inget att de kan köpa en 140x140-annons till ett billigt pris per vecka, snarare tvärtom!
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-02, 14:15 #10
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Ja, det här med standard är svårt det. Så har det väl alltid varit, dom kör ju med tum i USA fortfarande t.ex..
Vi kan ju inte ens här i den här lilla tråden enas om vad som borde vara standard. Det "thd" skriver senast om 140x350, det formatet finns inte med bland IAB standard. Det finns inga 140-bredder. Jag vet att 140 bredd ändå är ganska vanligt förekommande. Men det är så att om man ska kunna slå fast en standard som håller, då måste alla inblandade vara beredda att kompromissa och kanske avstå från en del som man personligen tycker. Som sagt, svårt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017