FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har fått i uppdrag av familjen att överföra alla gamla inspelade filmer till datorn för att senare bränna ut på dvd. Vad är det då jag behöver, något som har gjort detta tidigare ?
Tror jag hittat vad jag behöver, blir nog något Hauppauge WinTV kort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kan bara gissa, så ta inte detta som fakta:
Ett Video-In kort + en video och tillhörande kabel mellan dessa komponenter. S-Video? Mjukvara att spela in och komprimera ner filmerna samt bränna dem på DVD. :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Gissa kan alla göra ;D
Tror ett tv-kort är det jag behöver, antagligen funkar dit tips också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
sen kan nyare tvkort säkert vara bra men det vet jag inte mycket av då jag bara testat äldre modeller... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Menar bara kan jag plugga in kameran till en tv, kan jag plugga in det till ett tv kort
![]() Det är väl s-video grejen, softare att köpa ett tv-kort som jag kan ha lite mer kul med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett kort (grafik eller TV) som ger dig video-in fungerar. Lämplig programvara brukar följa med, dessutom finns den utmärkta lilla redigeraren MovieMaker inbyggt i WindowsXP. Kom ihåg att digitalisering av video i hög kvalité kräver en bra dator.
Något mer komplicerat, men med bättre resultat: Jag har spelat in VHS tejpen på en DV-videokamera som har video-in. Sedan har jag överfört från DV till dator via FireWire. Bättre resultat och enklare redigering. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|