Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Val av butiksnamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-14, 20:35 #1
Nimoores avatar
Nimoore Nimoore är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Medlem
Nimoores avatar

Efter ett antal år med butik som i första hand vänder sig till kvinnor, så ligger jag i startgroparna att köra igång något inom det område jag personligen är och alltid har varit mest intresserad av, nämligen hemmabio.
Jag funderar på att öppna upp en butik med föräljning av relaterade varor kring HTPC. Jag har byggt ett flertal egna genom åren, eftersom jag många gånger fått rycka ut och hjälpa kamrater med både det ena och det andra inom området så vet jag att intresse och behov finns. Det är ingen raketforsking men samtidigt ingen "walk in the park" heller.

Hur som helst. Systemet är klart och en del leverantörer är kontaktade jag står i valet och kvalet om hur jag skall göra med namnet till webshoppen och önskar lite feedback.
Bör man ha tex HTPC eller mediapc med i domännamnet eller är det lika gångbart att köra med något annat som t.ex efternamn (ja bara ett exempel på något).

COOL-HTPC något som förknippas med vad det handlar om
COOLSSON något som inte betyder något

HTPC vet trots allt inte så många som inte är teknikintresserad, vad det egentligen betyder.
Nimoore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-14, 20:48 #2
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Reg.datum: Jan 2004
Vem ska du sälja till?

Amatörer eller inbitna?

eller mig som har en hemmabio från ullared
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-14, 21:00 #3
Nimoores avatar
Medlem

Medlem
Nimoores avatar

Ja det är väl i första hand de som inte vill bygga systemen själv. Det är nog en ganska liten marknad i dagsläget och det är inget problem för mig . Jag sitter på så mycket kunnande och på något sätt vill jag använda mig av det.

Amatörer eller Inbitna?
Ja de inbitna bygger naturligtvis själv, men de kommer att kunna hitta delar hos mig som kan vara av intresse.
Amatörerna undrar nog varför man skall lägga så mycket pengar på att surfa med tv:n och se på 1080p filmer i dagsläget det låter nog som Grekiska,...men klart att är man intresserad som amatör så kan man alltid mejla och fråga, för det är som sagt ett genuint intresse hos mig själv som ligger till grund för att jag nu går i tankarna att även göra något komersiellt med, även om det kanske inte kommer vara någon större intäktskälla till en början.
Oläst 2007-10-14, 21:12 #4
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

COOLSSON helt klart !
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-14, 22:26 #5
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Rent spontant tänker jag såhär:

Dom som vänder sig till ett sånt här företag är förmodligen folk som inte själv har den kompetensen för att fixa det (eller som åtminstone vill göra det på enklast möjliga sätt), så som du själv skriver så kanske ett namn som endast invigda förstår kanske inte är det bästa. Personligen skulle jag köra med något i stil med "hemmabio" eller "mediacenter", men namret hos Bolagsverket behöver ju å andra sidan inte hindra att du kör med flera domäner - du kan ju ta både Cool-HTPC.se och Coolsson.se och länka dom till din sida, som kanske heter något mer allmänt, typ "Hemmabiocentralen".

Vidare kan jag säga att du väljer helt rätt marknad, tveklöst. Har själv jobbat med just såna här frågor för Teracom, Boxer och Digital-TV Komissionen och intresset för sånt här är enormt kan jag lova dig - och det växer för varje dag! Lycka till!
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 07:11 #6
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

Vad är hemmabio?
qb1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 08:40 #7
Nimoores avatar
Medlem

Medlem
Nimoores avatar

Hemmabio är ungeför som det låter. Se på bio hemma. Systemen kan dock variera kraftigt från att ha dedikerade biorum med duk och projektor till att ha ett mer traditionellt tv rum. Gemensamt är doch att man brukar ha Suround ljud system, man läser ibland 5.1 eller 7.1 ljudssystem och där t.ex 5.1 betyder att man har en center högtalare och tv stycken fronthögtalare som placeras bredvid tv:n/duken samt två suround högtakare (bredvid eller bakom soffan) Utöver detta kan man ha en djupbashögtalare (Subbas) detta är ljudsystemets 5 + 1 högtalare.

Hemmabiocentralen var ju inte så dumt, tack för tipset Teddyjohan!
Oläst 2007-10-15, 08:44 #8
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
COOLSSON tycker jag, låter både fint och lätt att komma ihåg. Clas Ohlsson får man i tanken och det är bra.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 14:46 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag skulle inte välja Coolsson som namn för ett sådant projekt. Det är ett bra namn, men fel i sammanhanget. Din målgrupp är män i 40-65 års åldern med mycket pengar, men lite fritid. En majoritet av dessa män har aldrig använt ordet ”cool” eller ”coolt” i hela sitt liv. De vet naturligtvis vad ordet betyder, men förknippar det med tuggummi tuggande högstadietjejer som hänger utanför den lokala bensinmacken.

Välj ett namn som din målgrupp kan säga högt, utan att känna sig konstiga. Jag tror Mediacentralen AB är ett bra företagsnamn och mediacentralen.se är en bra domän. Båda lär vara upptagna. Det är inte ändelsen ”son” som det är fel på. Marknadsför man sig till medelålders män så är t ex Smartson ett mycket bra namn, men Coolsson är det förmodligen inte.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 16:40 #10
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar

Reg.datum: Jan 2005
Kanske Look Home skulle passa
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017