FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej allihopa!
För en månad sedan kopieras en sida som vi gjort rakt av! Jag kontaktade snubben och han la ner sidan nästan direkt. Nu, en månad senare, har han gjort det igen. Men inte på samma sätt. Nu har han gjort små justeringar på sidan som gör att det inte 100 är ett plagiat. Ta en titt på sidan så förstår ni: http://kreditguiden.com (kopian) http://billigalan.se (vår sida) Vad har vi för juridisk rätt? Har han begått ett brott? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tyvärr.. Rent spontant (utan att kunda grunda detta på någon fakta) tycker jag att sidorna är lite för olika nu för att du skall kunna hävda att han har kopierat. En möjlighet är dock leta efter mönster i koden (t.ex. samma namn på CSS-klasser) och hävda att han snott grunden från dig.
I annat fall får du krossa den skurken med ännu bättre design / funktioner. Lycka till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Bara att bita ihop! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sidorna är rätt så identiska med varandra, men jag tror inte han har begått något brott om han inte kanske använder din css mall?
Dra iväg ett mail til han och be han väldigt snällt att ändra design på sin hemsida, då den är identisk med din. Sen är det väl bara att hoppas på att han är shycst! Tråkigt att sådant ska behöva hända. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Påminner om Thailandguiden.com och Synd incidenten i en annan tråd
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...10&hl=synd&s=wn Lång historia kort juridik biter inte på dessa människor. Synd har skitit i att komma till alla rättegångarna och polisen och lagen bryr sig inte. Iallfall om man får tro på vad han säger i den tråden. Dessutom tror jag det är svårt att skydda statiska hemsidor rent praktiskt. Vad ska du göra när folk från andra länder gör nånting liknande? Du kan inte jaga folk runt hela världen med en sån generell hemsida och jag tror domstolarna skulle komma med samma typ av argument. Tyvärr :unsure: Lättare om det var en dynamisk hemsida fast se på Lunarstorm, Myspace, Facebook. Den som gjorde den typen av hemsidor innan alla dessa 3 har den personen copyright eller vad man nu använder över alla dessa 3 skapelser. Det är en fri marknad och sånt här är nog väldigt vanligt om du tänker efter och tittar på andra branscher oxå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Det hjälper inte ens när du har dynamiska hemsidor. Jag har sett utlänska sidor, som lånar innnehåll i realtid från min webbutik , antaligen för att kunna stjäla trafik från google. I det här fallet löster jag det med typ
if ( ipadress == '69.69.69.69' ) { exit; } Men det är kortsiktiga lösningar, antaligen hittar man på nya knep för att komma runt detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En intressant fråga är ju om en så pass kort lista med affilatelänkar alls har något upphovsrättsligt skydd.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||