FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hemdatorn slutade fungera igår. Troligtvis grafikkort, moderkort eller nätaggregat. Men strunt i det...
Idag köpte jag ett hårddiskchassi av typen stoppa in din IDE-hårddisk koppla in som extern hårddisk via USB. Detta för att komma åt lite filer från den kraschade hemdatorn. Bruksanvisningen var lätt att följa och skriven på engelska. Koppla in de båda sladdarna, skruva i några fixeringsskruvar (som jag förvisso saknar) och anslut strömmen, vänta tills det lyser blått, koppla in usb-sladden i disken och sen i datorn. Hittills allting gott. Ny maskinvara hittad kommer upp, usb-mass-storage, därefter "A problem occurred during hardware insatallation /.../ ". Hårddisken finns inte i utforskaren eller disk management (kör>> diskmgmt.msc). Har testat att starta om chassit, byta plats på usbn, byta master till slave och cable select (då lös inte den blåa lampan alls), starta om datorn och byta hårddisk i chassit(testat tre olika, en partionerad, en "vanlig", en freeBSD-disk). Även bytt USB-sladd. Har en extern hårddisk som är fabriksmonterad vilken fortfarande fungerar utmärkt i denna dator, bärbar laptop med Windows XP, USB 2.0. Några förslag på lösningar? Vill du rädda min helg? =) EDIT: Har även testat i en annan ganska ny bärbar dator. Samma problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Låter som det är problem med drivrutinen eller något åt det hållet.
Det är inte så att det är något fel på disken då?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kan mycket väl vara fel på disken. Dock har jag testat tre olika diskar.
Det står inget om hur disken ska vara konfiguerad för att fungera i bruksanvisningen. Kan ju iofs hända att det är fel på den enda rättkonfiguerad disken. (Ska försöka bryta mig in hos någon vän imorgon och kopiera filer som jag gärna vill ha kvar. ) Drivrutinsproblem, mycket möjligt. Fungerar bra med andra externa hårddiskar. Står i anvisningen att den ska bli som en usb-mass-storage och att jag inte under windows xp behöver installera några drivrutiner. Tack för svaret. Jag har egentligen ingen anning =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Idag testade jag en disk igen, i chassit. Nu fungerade det. För att denna tråd i framtiden ska kunna hjälpa någon annan, se till att du byglar disken som master. (På vissa diskar, master = ingen bygling)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|