FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sitter och funderar på lite olika möjligheter att lagra stora mängder information som kommer att behöva parsas igenom mycket frekvent under besökarens vistelse på sidan. Informationen kommer att vara unik för varje besökare, och kanske ett par hundra kilobyte tung. Dessutom skall den fyllas på frekvent, allt medan besökaren är aktiv.
Är det smidigast att spara allt i en databas? Rent instinktivt känns det inte så, då databasen kommer vara ganska hårt ansatt ändå. En lösning jag lutar lite åt är att spara informationen i en fil, där varje registrerad besökare har en egen fil. Vinner jag något på att vid inloggning dra över all information till en session och parsa igenom den allt eftersom det behövs? Jag måste dock fortsätta skriva den nya informationen till filen (och inte sessionen) för att inte riskera att tappa infon om besökaren skulle stänga sin läsare huxflux. Vet inte om jag lyckas förmedla mitt problem eller hur jag tänker? Om jag mot förmodan lyckades, och DU vet hur man bäst gör, tala då gärna om det för mig ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej.
Några kortfattade tips på vägen.. Lägg inte för mycket data i PHP-sessionen. Din applikation blir då en mardröm att skala. Är det mycket data så är det nog bättre att lagra som en fil (dock inte gärna XML eftersom det slöar ner i onödan). Det låter dock som att du i detta fallet bör använda din databas istället. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag är inte så säker på om databas är rätt väg, eftersom den ändå kommer få jobba massa. Eller är det ineffektivt att skriva och läsa fil? Vad kräver mest kräm av servern?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
I PHP så sparas ju sessionerna som filer som default. Så jag ser inte riktigt vad skillnaden skulle vara att spara informationen i en annan fil.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Spara det i en Memcache-server. Det är effektivt samt så är det lätt att skala, då man kan ansluta via nätverket till en Memcache-server.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kod:
<?php $session_save_path = "tcp://$host:$port?persistent=1&weight=2&timeout=2&retry_interval=10, ,tcp://$host:$port "; ini_set('session.save_handler', 'memcache'); ini_set('session.save_path', $session_save_path); ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Eller spara i MySQL minnes(heap) tabeller..slipper i alla fall läsning mot disk
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm nja det beror ju på ...om man tex lagrar Memcache sessionerna på en annan burk(?)
Då skulle nog en mysql på samma burk som webbservern gå snabbare.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|