Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Slitz tagit stora delar av sin hemsida från oss

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-05-24, 19:28 #1
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Mycket flitig postare

Tänkte bara berätta hur dumma vissa företag är när det gäller att ta från andra.

Vi har gjort designen för www.webhallen.com och den som ligger ute nu har legat där sen slutet på 2001. I helgen gick brorsan in på www.slitz.se och märkte att de snott flera saker direkt av oss. Kollade archive.org och Slitz hade inte deras nya design 18 juni 2003. När han idag ringer upp Slitz ansvariga utgivare och förklarar att den som gjort deras sida kopierat en hel del från Webhallenssida. Personen blir svinförbannad och säger att de absolut inte tagit något, men säger att han ska ringa upp efter en timme. En timme senare ringer deras webbansvarige (även han som gjort deras sida) upp. Killen påstår att de absolut inte tagit något men kan se att det är några likheter. Det roliga är att killen handlat på Webhallen så att han inte sett sidan är bara löjligt.

Och nu till det som de påstår sig inte tagit från Webhallen.

Pilarna är ioförsig vridna men samma färg och de har även olika färger på olika avdelningar precis som Webhallen.
Vit logga som ligger på en blåtonad bakgrund med skurning på.
Prickiga linjen som har exakt samma filnamn, filstorlek, bildstorlek samt färg (#4A6B7B) som Webhallens prickiga linje.
Den webbansvarige hävdar att de haft den läge på sin sida. Men enligt archive.org så hade de inte den på sin sida den 18 juni 2003.
"Meny"-knappen som är blåtonad. Vit text med svart skugga.
Den ljusblå bakgrunden med tillhörande kantlinje. Färgerna #EBF1F5 och #4B687F.
Den webbansvarige hävdar att han testat och fått fram exakt dessa färgerna i dreamweaver.

Ni som vill se hur Slitz.se såg ut imorse innan de började ändra på den har länken här:
http://www.hesslow.se/emil/slitz_compare.png

Slitz har nu börjat ändra på sin sida så att de tror bevisligen inte själva på att de inte ska ha kopierat den. Någon annan som råkat ut för detta? En sådan stor tidning som Slitz trodde jag verkligen inte skulle göra något sådant här.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-24, 20:35 #2
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Flitig postare
Standouts avatar

Sån't händer ofta.

I det här fallet ser det mer ut som om det handlar om inspiration än om ren stöld. Känn dig hedrad.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-24, 20:36 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by WizKid@May 24 2004, 16:28
.... En sådan stor tidning som Slitz trodde jag verkligen inte skulle göra något sådant här.
Vart är samhället på väg när moralens tjänare såsom Slitz och aftonbladet börjar med upphovsrättbrott!
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-24, 21:34 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Standout > Visst är det på ett sätt kul när de gillar brorsans design, men sen är det ju så att någon har tjänat pengar på att bara plocka saker direkt från brorsans design. Och eftersom de direkt efter brorsans samtal börjar ändra på sidan måste det ju betyda att de känner sig träffade.
Oläst 2004-05-25, 00:04 #5
Standouts avatar
Flitig postare

Flitig postare
Standouts avatar

Citat:
Originally posted by WizKid@May 24 2004, 18:34
... eftersom de direkt efter brorsans samtal börjar ändra på sidan måste det ju betyda att de känner sig träffade.
Nja. Om jag hade haft en sida och någon annan kommit och påpekat att den var lik hans på flera detaljer, samt kunnat påvisa att han hade skapat sin först, så hade jag naturligtvis sett till att ändra min sida så fort jag bara kunde, även om jag hade producerat designen själv.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-25, 00:39 #6
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Att dem har inspirerats är inte svårt att se. Men frågan är om det verkligen är så himla viktigt. Det handlar om små detaljer (även om upplägget också inspirerats). Kan även direkt påpeka att flera av detaljerna på webbhallen redan fanns innan andra mycket kända sidor (kolla t ex pilarna på trillan(.cc)). Självklart tycker jag att Slitz borde försöka mer eget, de är ju så himla bra i tidningsform. Inte behöver de hävda sig genom att kopiera?

Edit: Stavfel
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-25, 01:21 #7
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Pilarna är väl vanliga webdings typsnit?

De prickiga linjerna... ehrm, kanske 90% av alla siter producerade efter 2001-2002 har sådana... =)

Sen verkar de i bannern ha tagit *inspiration* (kanske) men det syns ju att rent tekniskt så har slitz snubben klarat av att göra ett tekniskt bra resultat också, så om det skulle vara stöld i något fall så är det obefogat: han kan uppenbarligen göra saker själv.
Sen har väl Slitz en injobbad grafisk profil redan? Eller borde ha det... så vet inte om det är denna eller om den här siten har en för slitz ny profil.
Att ha trademark på blå färgnyanser är det ingen som har... ännu.

Om filnamnen är likadan, sannolikheten beror väl på vad de är för filnamn, men det verkar lite konstigt som sagt. Ta tex variabelnamn i kod; jag och många andra kör med "apa"... svårt att bevisa.
Testa att kryptera in text i dina gif'ar nästa gång.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-25, 01:39 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Robert > Självklart får man inspireras från sidor. Det gör jag varje dag. Men att systematiskt plocka ut allt från en sida tycker jag är mycket dålig stil framförallt från ett företag som är så stort som Slitz. Hade det varit en personlig hemsida som har 1 besökare i månaden så hade jag överhuvudtaget inte brytt mig.

När det gäller den prickiga linjen är jag mycket medveten om att massor med sidor har sådana. Men att lyckas pricka in filnamn, filstorlek, färg, bildstorlek (den är till och med förstor för Slitz). Jag blir mycket imponerad om du hittar samma bild på en annan sida.

Men det är som sagt inte små sakerna som jag bryr mig om utan helheten. Sen blir jag bara mer arg när Slitz blir förbannade när vi påpekar att de kopierat saker. Och sen när de ljuger en rakt upp i ansiktet och påstår att de inte alls kopierat något det tycket jag är lågt, väldigt lågt. Det minsta man kan göra är väl att erkänna att man gjort det och säga att man ska fixa det direkt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017