FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan,
Jag har precis kopplat upp mig på bredband - äntligen efter VÄLDIGT höga 56.6-uppkopplingsräkningar. Men nu är jag lite rädd att jag ska få intrång och att alla mina design- och kundfiler ska raderas(alltid worst case senario). Så jag frågar er som säkert har lite mer erfarenhet med detta: - Behövs en firewall egentligen? Om man redan har Nortons senaste antivirus. - Finns det någon bra gratis firewall? Älskar nämligen opensource programvaror, vilka jag alltid anser fungerar bäst. Tacksam för svar! Mvh - Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Brandvägg är nästan ett måste, kan stoppa intrång som inte är virus.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan rekommendera Zone Alarm. Gratis och finns på zonelabs.com.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
En firewall jag använder men som dock inte är gratis är Kerio Personal Firewall. Den är jäkligt bra, stoppar mycket mer än vad ZoneAlarm gör har jag märkt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du kör XP så har den en inbyggd brandvägg du kan aktivera, duger förmodligen utmärkt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svar!!
Kör med Win98SE och kommer att testa Zone Alarm en tid, det verkar ganska bra enligt tester och sådant. Har aldrig använt mig av en firewall förut även när jag hade bredband innan. Kände att jag klarar mig nog och det gjorde jag antagligen(man kan väl aldrig veta om man har haft intrång iofs), men nu när man har mognat(!) så blir det mindre risktagande. ![]() Ironiskt att det kallas firewall egentligen, för det är just en brand det inte kan skyddas emot! ![]() Mvh - Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Administratör
|
En hårdvarubrandvägg(hemmarouter, switch) får man för några hundralappar annars om man letar efter lite mera enkelhet. Mjukvarubrandväggar tycker jag kan uppfattas störande ibland.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
XP firewall verkar funka utmärkt för de flesta.
Men iaf alla mjukvaru firewalls, de stoppar väl varken mer eller mindre än vad du ställer in dem till ? Om du bara kör auto har du ingen större koll än med XP firewall iaf. Finns det några fördelar med en hårdvaru firewall ? Om vi snackar om endast en dator inte ett nätverk ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men nu är jag lite rädd att jag ska få intrång och att alla mina design- och kundfiler ska raderas
Låter som det är en backup du behöver ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|