FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag söker ett sätt att hantera maillistor för en förening. Varje medlem tillhör en eller flera grupper. Det ska nu finnas ett antal olika mailadresser/alias på vår domän, som vidarebefordrar mail till en eller flera grupper.
Ett litet exempel: Kod:
Alias: styrelsen@domän.com vidarebefordrar till gruppen Styrelsen prgruppen@domän.com --> PR-gruppen bokning@domän.com --> Bokningsansvariga, Styrelsen kontakt@domän.com --> Bokningsansvariga, PR-gruppen sektion1@domän.com --> Sektion 1 sektion2@domän.com --> Sektion 2 Grupper: Styrelsen PR-gruppen Bokningsansvariga Sektion 1 Sektion 2 Medlemmar: Ronny ingår i Sektion 1, Bokningsansvariga Conny Sektion 1, Styrelsen, PR-gruppen Sonny Sektion 1 Benny Sektion 2, Styrelsen Kenny Sektion 2, PR-gruppen, Bokningsansvariga Lenny Sektion 2, Styrelsen Som jag ser det finns det två "enkla" möjligheter till detta. En är att använda forwarding-funktionen som webbhotellet erbjuder. Nackdelen är att man måste skriva in varje koppling alias->medlem. Det blir omständligt och svåröverskådligt redan vid ett litet antal medlemmar. Ett annat sätt är att använda maillistor (t.ex. Mailman som finns installerat på det webbhotell vi använder). Detta är väl bättre än första alternativet, men eftersom samma medlemmar finns med i flera grupper, och varje alias kan vidarebefordra till flera grupper, måste ju informationen sparas på flera olika ställen, och det vill jag gärna undvika. Helst skulle jag vilja ha en databasstruktur, med tabeller för alias, grupper och medlemmar, samt kopplingar däremellan. Det vore ju på många sätt det bästa. Frågan är bara hur jag i så fall kan koppla ihop det med mailservern? Något som skulle kunna vara en lösning är att webbhotellet har alternativet "pipe to a program" där man ställer in forwarding, och det verkar som om man kan ange ett php-script där. (Skriver hellre i php än perl, men kan man skriva i Java eller C har jag inget emot det...) Frågan nu är bara hur man kommer åt innehållet i mailet som "pipas" till scriptet. I vilken variabel ligger det? Och hur kan man testa/debugga scriptet med t.ex. echo-kommandon? Det är ju ingen webbsida som "körs"? Någon som har erfarenhet av något liknande? |
||
![]() |
![]() |
|
|