Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Egen maillista

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-04, 22:59 #1
etanders etanders är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
etanders etanders är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Jag söker ett sätt att hantera maillistor för en förening. Varje medlem tillhör en eller flera grupper. Det ska nu finnas ett antal olika mailadresser/alias på vår domän, som vidarebefordrar mail till en eller flera grupper.

Ett litet exempel:
Kod:
Alias:
  styrelsen@domän.com  vidarebefordrar till gruppen Styrelsen
  prgruppen@domän.com --> PR-gruppen
  bokning@domän.com   --> Bokningsansvariga, Styrelsen
  kontakt@domän.com   --> Bokningsansvariga, PR-gruppen
  sektion1@domän.com   --> Sektion 1
  sektion2@domän.com   --> Sektion 2

Grupper:
  Styrelsen
  PR-gruppen
  Bokningsansvariga
  Sektion 1
  Sektion 2

Medlemmar:
  Ronny  ingår i Sektion 1, Bokningsansvariga
  Conny       Sektion 1, Styrelsen, PR-gruppen
  Sonny       Sektion 1
  Benny       Sektion 2, Styrelsen
  Kenny       Sektion 2, PR-gruppen, Bokningsansvariga
  Lenny       Sektion 2, Styrelsen
Varje alias vidarebefordrar mail till en eller flera grupper. Varje medlem ingår i en eller flera grupper.

Som jag ser det finns det två "enkla" möjligheter till detta. En är att använda forwarding-funktionen som webbhotellet erbjuder. Nackdelen är att man måste skriva in varje koppling alias->medlem. Det blir omständligt och svåröverskådligt redan vid ett litet antal medlemmar.

Ett annat sätt är att använda maillistor (t.ex. Mailman som finns installerat på det webbhotell vi använder). Detta är väl bättre än första alternativet, men eftersom samma medlemmar finns med i flera grupper, och varje alias kan vidarebefordra till flera grupper, måste ju informationen sparas på flera olika ställen, och det vill jag gärna undvika.

Helst skulle jag vilja ha en databasstruktur, med tabeller för alias, grupper och medlemmar, samt kopplingar däremellan. Det vore ju på många sätt det bästa. Frågan är bara hur jag i så fall kan koppla ihop det med mailservern?

Något som skulle kunna vara en lösning är att webbhotellet har alternativet "pipe to a program" där man ställer in forwarding, och det verkar som om man kan ange ett php-script där. (Skriver hellre i php än perl, men kan man skriva i Java eller C har jag inget emot det...)

Frågan nu är bara hur man kommer åt innehållet i mailet som "pipas" till scriptet. I vilken variabel ligger det? Och hur kan man testa/debugga scriptet med t.ex. echo-kommandon? Det är ju ingen webbsida som "körs"?

Någon som har erfarenhet av något liknande?
etanders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017