FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
I dagsläget sitter jag med en enskild firma men går i planerna att slå ihop mig med en person till och isf köra HB. Hur gör jag då med mitt nuvarande företag?
Det nya företaget kommer i princip att ersätta det gamla så jag skulle vilja bli av med det. Är det bara att avregistrera + avregga sin f-skatt och sen göra om hela registreringsprocessen? Tacksam för svar! ![]() Pelle |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I korthet: ja
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men tänk över företagsformen om den andra personen missköter sig kan det stå dig riktigt dyrt eftersom ni båda är personligt och solidariskt ansvariga.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
har ni möjlighet så kör ett AB
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
En annan sak som är bra att ha i åtanke vid HB är dock en överenskommelse om vad som händer om en vill hoppa av, eller om ni blir osams, dvs. någon form av kompanjonsavtal. AB har ju revisorskravet där man får räkna med att skicka iväg åtminstone 10' om året för revision (och ev. också bokslut), och det avskräcker väl rätt många. Sen är det väl många som inte har 100' till AK:t.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
I nuläget kan man ju skaffa AB via england och en filial.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
... men du får i alla fall lägga ut exakt samma summa till revisorn.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kika in på http://www.bolagsregistrering.se
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Eller så kan ni ha var sin EF...
Att köra via ett UK-bolag är garanterat ett sätt att skapa problem för sig själv i relationen till kunder, leverantörer, banker, myndigheter, rättsväsendet m.m. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|