FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jobbar just nu på att försöka implementera googlemaps på en av våra sidor, men efter vi läst dokumentationen så finns det fortfarande massor med frågetecken.
Vi vill använda googlemaps till: 1. Kunna skriva in en adress i ett input fält som sedan googlemap förhoppningsvis hittar. 2. När den sökt och har ett resultat ska det genereras en länk till just den kartbilden. 3. Denna länken ska sparas i ett annat fälts value="" Jag har ett google konto, jag har en API key, jag kan implementera det. Vad jag saknar är de ytterligare funktionerna som jag skrivit ovan, vilket ska vara helt och hållet möjligt så som jag förstått det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Finns inget färdigt för just det du vill göra, men det är ganska enkelt att koda.
1. Gör ett formulär. 2. Ta ut adressen via Geolocatorn genom att hämta formulär-variabeln via javascript. 3. Geolocatorn har en funktion för att avgöra om den hittade adressen eller inte. Spara i en databas om den hittar. Annars visa något fel. 4. Klart |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja detta är helt klart möjligt. Jag implementerade något liknande till en klient för en vecka sedan.
Som ztream säger, använd GClientGeocoder för att försöka omvandla adressen till longitud och latitud. Om det lyckas så får du ut en GPoint. Denna kan du sedan använda för att tex skapa en GMarker och visa positionen på kartan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Titta på detta exempel:
http://www.google.com/apis/maps/documentat...n/geocoder.html samt dokumentationen för detta: http://www.google.com/apis/maps/documentat...ding_JavaScript Google Maps är ganska enkelt att jobba med, det finns bra exempel även om man såklart ofta får anpassa dessa för sina egna önskemål. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Suttit hela dagen med detta nu
![]() Jag har kommit så långt så att jag kan söka på en adress, och den hittar den och allt ser väldigt bra ut. Nästa steg är att jag ska hämta ut självaste adressen, alltså den som genereras i den lilla popupen på kartan. Exempelvis http://www.google.com/maps?source=uds&q=Ny...tan+34+Halmstad Den vill jag placera i ett annat fält, och det är just denna funktionen jag är lite tveksam på hur jag ska lösa. jag har gått igenom de länkar ni skickade utan någon speciell framgång ![]() Detta är helt nya marker för mig, vilket också resulterar i att det går lite segt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Förstår inte riktigt vad du menar. Du skriver att du vill hämta ut adressen, men du har ju redan adressen uppenbarligen eftersom du kunnat upplösa den i lng & lat ??
Eller vill du veta hur man visar information i popuperna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kanske var lite oklar. Det jag har integrerat på sidan nu är en karta och en sökfunktion som fungerar korrekt. När jag söker på Nyhemsgatan Halmstad så hittar den rätt och en marker pekar ut var gatan är... i denna marker så finns det en länk som heter Nyhemsgatan, det är den adressen i den länken jag vill spara i ett annat fält på följande sätt
<input type="text" name="map" value="http://googlemap.adressen" /> Denna bilden visar hur sökresultatet ser ut. Det är alltså den adressen under den länk jag har pekat ut som jag vill hämta och lägga in i det ovanstående input fältet. Detta fältets value med adress kommer åka in i databasen. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en kille i Pakistan eller om det är Indien som fixar Google Map bra.
Han håller just nu på med www.Hotellet.se (han kodar live, så det ser lite rörigt ut just idag på sajten). Priserna är löjligt låga. Använd www.RentAcoder.com så slipper du svettas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för tipset.. men jag är så nära nu.. det är bara den lilla funktionen kvar sen är det klart. Ska bara luska ut hur man plockar ut adressen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Administratör
|
Du verkar någon trevlig liten färdigkodad ajax-version av google maps? Om inte, så när du hämtar informationen från deras geoserver i kml finns det ett fält som heter just <adress>.
Se: maps.google.com/maps/geo?q=Nyhemsgatan&output=xml&key=dinkey (Ersätt dinkey med din API key.) Du vill dock cacha informationen därifrån om den används av en live-server då varje key är begränsad till 50k requests. Exempelscript för allt finns under dokumentationen för google maps api.
![]() |
Svara |
|
|