Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Då var det dags för dedikerad!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-05-13, 19:45 #1
orreborres avatar
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Flitig postare
orreborres avatar

Jahapp, då är det dags för en dedikerad server (äntligen!) och allt som det medför.
Vi kommer att få den första konfigurationen av apache/php osv. gratis, men sen är det helt upp till oss.
Jag känner mig mycket osäker på hur man t.ex. lägger till så en automatisk backup sker och hur man installerar kommande säkerhetsuppdateringar på en server.
Är det någon här dom har en guide eller lite tips om vad man ska tänka på, och framförallt, hur man går tillväga för att t.ex. ta backup på det man har?

Det går att köpa ett s.k. driftsavtal med leverantören, men det är en kostnad som vi anser att vi inte har råd med i dagsläget.

Serverinfo:
Redhat Linux
Apache
PHP
Mysql
orreborre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-13, 21:21 #2
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar

Får man fråga vem ni har hyrt servern hos?

Samt efter ett par veckor få en uppdaterad status hur pass bra det har fungerat hos dom,
kan vara bra att veta inför framtiden.

/ Johan
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-13, 21:36 #3
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Ursäkta att jag låter ytters pessimistisk nu, men är det här verkligen en så bra idé? Om ni har noll erfarenhet av unix-/linux-OS (inget illa menat, men du har redan avslöjat er flera gånger om) så varför ens försöka? Om ni inte ens tidigare konfigurerat Apache + PHP så undrar jag vad ni vinner på att skaffa en egen maskin mot att hyra sig på någon annans. Är kanske erat nuvarande webbhotell för dyrt? Det finns säkert många här på WN som har burkar som bara utnyttjas delvis som ni kan hyra in er på. Server load på min burk t.ex. peak:ar på 1% ungefär och har allting färdigt med backupsystem, webbgrännsnitt för e-post, statistik hit och dit osv osv osv osv. Diskutrymme är billigt.

Obs. Jag är inte intresserad att hyra ut i dagsläget.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-13, 22:12 #4
orreborres avatar
Flitig postare

Flitig postare
orreborres avatar

Du har helt rätt kullervo, att vi itne har erfarenhet av Linux och backup.
Men det bästa sättet att lära sig är väl att själv prova, under uppsikt av någon kunnig såklart!
Det visade sig att jag har en gammal bekant som är villig att lära mig allt om detta och han kommer att hjälpa oss med allt. Så, nu känner jag mig lugnare!

Jag återkommer med synpunkter om vem vi hyr av och hur det har fungerat!

Mvh
Oläst 2004-05-13, 22:23 #5
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Roberts avatar

Ursäkta frågan, men vart ska backupen lagras om du har en dedikerad server (antar att det ej är co.location) och inte ska låta webhotellet köra backuper? Köra en backup som lagras på samma maskin? Fixar bara hälften av bekymren ni kan få isåfall ... =/
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-13, 22:27 #6
orreborres avatar
Flitig postare

Flitig postare
orreborres avatar

Japp, vi har en egen hdd enbart för backup av data...
Är det bra eller dåligt trp?
Oläst 2004-05-14, 00:58 #7
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Enbart en egen hårdisk för backup? Synd att det är så dyrt och att man måste ha tillgång till det för att använda magnet band. Men om jag har fattat rätt så har du 2st hårdiskar.

Det du kan göra är ju att göra en spegling på det istället. Men det bästa är kanske att ha 3 diskar och köra en raid 5 på det istället.

Jag själv ser inte det som en direkt backup att bara lägga det på en hårdisk till. Däremot att ha 2st speglingar eller raid 5or och så det ligger på båda ställerna det ser jag som en backup. Men magnetband är helt klart bäst. Handlar det inte om mer än cirka 5gb så är ju dom jätte billiga. Men då måste man ju dit och byta band ibland och har man inte tillgång till server hallen så är det ju inte lätt.

Föresten har en liten fråga till någon kunnig. Är det ens ide att erbjuda enbart backup lagring på en 0.5 Mbits lina. ? Självklart så är det en riktigt backup där filerna läggs på 5 olika diskar.
Tommy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-14, 03:50 #8
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by orreborre@May 13 2004, 19:12
Du har helt rätt kullervo, att vi itne har erfarenhet av Linux och backup.
Men det bästa sättet att lära sig är väl att själv prova, under uppsikt av någon kunnig såklart!
Det visade sig att jag har en gammal bekant som är villig att lära mig allt om detta och han kommer att hjälpa oss med allt. Så, nu känner jag mig lugnare!

Jag återkommer med synpunkter om vem vi hyr av och hur det har fungerat!

Mvh
Härligt! Kan tänka mig att det här är ett av de snabbaste sätten att lära sig RedHat på - du kommer vara tvungen att mecka med datorn ända tills det löst sig när ni får problem
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-14, 10:06 #9
Roberts avatar

Roberts avatar

SÅ här ser jag det:

1) Raid är ingen backup i egentlig mening, alltså en spegling av en hårddisk är bra om en disk crashar fysiskt (annars så speglas ju felen på den andra hårddisken också).

2) En extra hårddisk i samma masking med "vanlig backup" är bra för logiska fel, dvs någon strulputte som råkar radera något eller om man bara önskar rulla tillbaka en tidigare backup av andra skäl.

3) En extra hårddisk i annan maskin (eller tape etc) skyddar extra vid vissa fyiska fel, tex om datorn får för sig att grilla moderkort och samtliga HD's pga spänningsfel etc.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017