FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Jag har lite funderingar. Vad gäller skattemässigt om man förmedlar en tjänst från ett företag utanför EU? Lite luddigt förklarat: En kund vill köpa en vara ifrån ett företag utanför EU, dock har företaget ingen svensk hemsida och man behöver kunna kommunicera på deras språk för att kunna beställa rätt vara, därför "beställer" kunden varan ifrån mig och jag förmedlar affären så att företaget utanför EU levererar varan till kunden i Sverige. Med andra ord -> Kunden betalar mig för varan i SEK(jag gör givetvis ett påslag), jag köper varan av företaget utanför EU i USD, företaget utanför EU levererar till kunden, kunden importerar alltså själva varan och får därmed betala tull och svensk moms utöver det kunden betalat tidigare. Låter det vansinnigt? Hur redovisar jag inköpet? Det är ju kunden som ska betala svensk moms och tull. Jag försöker få lite struktur på mina tankar, men jag krånglar nog bara till det i onödan. Hur skall man göra som enskild firma för att göra detta rätt? Jag köper ju inte själva varan, utan tjänsten att leverera en vara till en kund i Sverige. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har pratat med skatteverket och kommit fram till att det rör sig om "Omsättning av varor utanför EG (exporthandel)". Har även börjat sätta mig in i bokföringen, har dock några frågetecken. Jag kommer få betalningen av kunden med hjälp av Payson. Säg att jag får flera beställningar om dagen, då borde det vara smidigare att bokföra varje uttag ifrån Paysonkontot som en verifikation istället för varje gång en kund betalar till Paysonkontot. Är detta möjligt?
Hur bokför jag detta då payson kommer att dra avgifter ifrån betalningarna lite beroende på hur kunden väljer att betala osv? Kan jag bortse från att det dras lite avgifter på summan jag får och bara bokföra en klumpsumma på säg 1000:-, där det då kanske ingår 3 olika betalningar och 21:- kanske är avdraget för paysons avgifter? Räcker det med andra ord att bokföra en verifikation varje gång jag gör ett uttag hos Payson och en verifikation varje gång jag beställer kundens varor ifrån företaget utanför EU? En annan fråga: När jag bokför när jag betalar ett inköp av varor ifrån företaget utanför EU, måste det bokföras på ett speciellt konto typ "Inköp varor från land utanför EU bla bla" eller räcker det att kort och gott lägga det på 4010: "Inköp materiel och varor"? Tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Utan att svara med specifika konton så kan man väl säga som så att du bokför när du köper in varor från utlanden samt att du bokför när du säljer dessa till en av dina kunder, alltså två separata händelser. Att dessa två händelser i verkligheten hänger ihop tror jag inte spelar någon roll "bokföringsmässigt". Rätta mig om jag har fel...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Så mycket har jag förstått. Men det största frågetecknet just nu är hur jag ska bokföra inbetalningarna via Payson. Har tänkt använda mig av kontantmetoden. Enklast verkar vara att bara bokföra varje uttag jag gör från Paysonkontot, och i verifikationsunderlaget ange vilka ordrar det gäller och bortse ifrån att Payson drar lite avgifter.
Kan jag göra såhär? Sen undrar jag fortfarande det där med om jag kan välja själv vilket kostnadskonto jag ska bokföra utlandsbetalningarna som? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|